Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Artikler arrow Mikrofoner og opptaksteknikk
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
Mikrofoner og opptaksteknikk Skriv ut E-post
mandag 16. oktober 2006
Artikkeloversikt
Mikrofoner og opptaksteknikk
Stereoopptak
Intensitets- og gangtidsstereo
XY mikrofonpar
Fase
Fransk kobling
AB mikrofoner
Sang
Støy
Popfilter
Plassering
Akustisk gitar
Litteratur
mic_m_popfilterÅ gjøre lydopptak med mikrofon er å gå på jakt etter den rette, den mest spennende eller kanskje den mest interessante lydgjengivelsen av en eller annen lydkilde. Når man jobber (jakter?!) med mikrofoner gjelder det å velge den riktige mikrofonen og plassere den på rett sted.

Forskjellige mikrofoner gjengir den samme lyden på forskjellig måte. Du kan si at de farger lyden ulikt og dette kommer av at de har ulik karakteristikk og frekvensgang. Plasseringen av mikrofonen i forhold til lydkilden er helt avgjørende i forhold til gjengivelsen. Har du noen ganger lyttet til et instrument ved å plassere et av ørene dine nært opptil det, kanskje så nært som 5 centimeter også lyttet til forskjellige steder på instrumentet? Hvis ikke bør du prøve det. Da vil du oppdage at mange instrumenter har ulik klang på forskjellige steder. Enkelt plasser er det mange og sterke overtoner og skarp klang mens det på andre plasser låter rundt og mykt. Dette kan du utnytte til din fordel ved å plassere mikrofonen der hvor du finner den klangkarakteren du ønsker og ved å velge den mikrofonen som fremhever de karaktertrekkene ved lyden som du ønsker å fremheve.

Når du leter etter den optimale mikrofonplasseringen kan du f.eks. tenke på mikrofonen som en lommelykt. En mikrofon med kardoidekarakteristikk tar opp lyden fra det området den "belyser" og med det i mente kan du peke den mot det området der hvor den lyden du ønsker å forevige er.

Når du jobber med opptak av musikere i et rom må du også være bevisst de klanglige konsekvensene plasseringen av mikrofonene og musikerne i rommet har. Husk at alle rom, med unntak noen helt spesielle, totalt neddempede rom, reflekterer lyden og kaster den rundt i rommet slik at vi får etterklang. Lyden som fanges opp av mikrofonen er en blanding av direktelyden fra instrumentet og rommets etterklang. Jo nærmere instrumentet mikrofonen er plassert desto mer direktelyd og motsatt, jo større avstand mellom mikrofon og lydkilde desto mer farger rommet klangen og jo sterkere blir etterklangen i forhold til direktelyden. I tillegg kan du jo flytte på musikerne, i alle fall de som er flyttbare, slik at du balanserer de forskjellige instrumentene ved at de har riktig avstand til mikrofonen.

Det finnes utrolig mye snedig lyd rundt omkring. I den norsk-engelske komponisten Natasha Barrets installasjon "Exploratorio Invisibilis", benyttes bla. lydopptak av is! Det hadde du kanskje ikke trodd, men det er faktisk lyd i is. Den knaker og buldrer bare man lytter intenst nok.

Bruk av mikrofoner er som det meste: Øvelse gjør mester. Man må prøve, erfare og reflektere, så spenn på deg hodetelefonene og finn fram mikrofonen(e). Har skal det jammen letes etter den perfekte lyden!

I denne artikkelen er det beskrevet hvordan man gjør opptak av noen utvalgte instrumenter og i noen bestemte situasjoner. De beskrevne metodene kan selvfølgelig også brukes i andre opptakssituasjoner og med andre instrumenter og har derfor stor overføringsverdi.