Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
LIMTEC 2006 – Fredag 17.november. Skriv ut E-post
fredag 17. november 2006
Her er en kort oppsummering av noen av dagens foredrag.

Malcom Toft: Changes in the recording industry & how we have to adapt.
toftMr. Toft fortalte om sin egen bakgrunn. Fyren begynte som løpegutt i studio, har jobbet som teknikker i legendariske Trident Sound Studios for bla. David Bowie, Stones og Queen, startet etter hvert Trident Audio som bygde digre, flotte miksere og driver i dag Toft Audio Design. Han hevdet at den viktigste egenskapen man må inneha for å lykkes i bransjen er å kunne kommunisere med andre og at dette baseres på 10 % kunnskap og ferdighet og 90 % personlighet. Videre snakket han om hvordan studiobransjen synes å implodere og stilte spørsmålstegn ved skoler som utdanner lydteknikere. Hvor i all verden skal de jobbe? Man må lage sin egen arbeidsplass og markedsføre seg selv eller som han selv formulerte det: ”Make your own luck”.

 

 

 

Howard Turner: Crises in the acquisition of educational recording facilities – stategies to ensure successfull outcomes within budget”. 
Jobber ved Studio Wizard Organisation Ltd., et selskap som leverer konsulenttjenester innen design av studiorom, valg av utstyr og installasjon etc. Han hadde interessante tanker om hva som skiller et musikkstudio for undervisning og et for kommersiell drift. I et undervisningsstudio må man for eksempel sørge for at alle hører godt, og i denne sammenheng er ”alle” langt flere personer enn i et kommersielt studio. Han hevdet videre at de store kommersielle studioenes tid er over og at vi i dag faktisk ofte finner de beste studioene ved utdanningsinstitusjonene.

 

Mark Collins: In my mind`s ear: Visual learning and critical listening”. ear

Komponist og skribent for MusicTech Magazine. Utfordringen ved bruk av digitale verktøy er det overdrevne fokus på det visuelle brukergrensesnittet. Man må komme bort fra å vurdere musikken med øynene, ved å se på metere og skjermbilder og istedefor vektlegge lytting. Vi blir for opptatte av teknikken på bekostning av musikken. Det handler om å lytte. Lytting er det viktigste og den eneste måten vi kan benytte for å vurdere det klanglige produktet.

 

 

James Healy: “Digital distribution and spiral frog”.
Jobber for Universal Music og fortalte og deres jobbing med digital distribusjon av musikk. Digital distribusjon står for 30 – 40 % av markedsandelen. Utfordringen er at nettbrukere synes å forvente at innhold på nett er gratis. Det finnes flere distribusjonsløsninger.

  • Salg av musikk spor for spor, iTunes, MSN Music
  • Reklamefinansiert. ”Fri” tilgang mot at man eksponeres for reklame. Eks. Yahoo Music
  • Abonnementsordninger. Fast månedspris. Fri tilgang til stort utvalg. Eks: Napster
  • Nettradiostasjoner. Eks: last.fm (Strålende side, den MÅ du sjekke ut!). Spiral frog

Det lages mer musikk enn noen gang men, plateselskapene må lære nye brukermønstre blant publikum og brukerne må stadig forholde seg til nye avspillere og media.

napster_slide

 

 
BeatDesigner i Cubase 5

BeatDesigner er en midisequencer som gjør at du kan lage dine egen rytmemønster eller "patterns". Med BeatDesigner kan du raskt og enkelt programmere grooves og beats ved å eksperimentere og bygge opp nye patterns note for note.
Les mer...