Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Artikler arrow Mastering
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
Mastering Skriv ut E-post
søndag 03. desember 2006
Artikkeloversikt
Mastering
Programvare
Før mastering
Referanse
Lytteutstyr
Metering
Støyreduksjon
Kompressor
Tonekontroll
Annet snadder
Maximizer
Montasje
Dithering
PQ koding
Fade out
Litteratur

wizardMastering er et viktig ledd i moderne musikkproduksjon og er etterhvert blitt omgitt av mye mystikk og snodige forestillinger. Noen mener å ha hørt om en fantastisk masteringteknikker som benytter spesialbygde signalprosessorer basert på eldgamle radiorør som ble reddet fra en forlist russisk ubåt… eller noe sånt. Og vi kjenner alle til hjemmestudioteknikeren med en datamaskin, et lydredigeringsprogram og et par plugins. Er det mulig å utføre slik magi med noe så trivielt som en datamaskin? Hva er egentlig mastering og hvordan gjør man det? I denne artikkelen skal vi se på hva mastering er og hva som kreves av utstyr, programvare, ferdigheter og kunnskaper.

Mastering er å tilpasse lydbildet til et bestemt estetisk ideal. Dette estetiske idealet kan for eksempel være dagens popmusikk eller wienerklassisk orkestermusikk. Det popmusikalske ideal endres ofte mens den klassiske musikkens stil ideal synes å ha lenger holdbarhet. Innenfor visse kulturer endres altså idealene oftere enn i andre kulturer. Når man masterer musikken, tilpasser man lydbildet til et gitt ideal slik at musikken ikke skiller seg negativt ut i forhold til annen musikk i samme tradisjon.

I dag utgis musikk i mange ulike formater. En innspilling kan for eksempel utgis som CD, musikkvideo, DVD og MP3 og musikken må tilpasses de forskjellige formatene i mastering prosessen. En utgivelse kan bestå av flere musikkstykker som er innspilt til forskjellige tid og av forskjellige teknikere. Når disse skal samles til en helhetlig utgivelse er det viktig at de forskjellige stykkene tilpasses hverandre slik at de klanglig sett ikke låter for ulikt og at de har samme volum.

Før den digitale revolusjon ble mastering kun utført av noen få. Da tok man med sine ferdige mikser på et spolebånd til masteringteknikeren som spilte av båndet, kjørte lydsignalet gjennom noen bokser for å sukre lyden og spilte inn den prosesserte lyden på et nytt lydbånd. Deretter ble lydbåndet kuttet opp og lappet sammen igjen slik at rekkefølgen av låtene ble riktig og avstanden mellom sangene ble passende. Få, om noen, musikere hadde tilgang til slikt avansert og kostbart utstyr. Og kanskje viktigere, de manglet den erfaring som lytting til tusenvis av innspillinger gir og kunnskapen om hvordan man formaterer musikken for et kommersielt marked.

I dag er verktøyene tilgjengelig, både økonomisk og teknisk for den som er interessert i musikkproduksjon. Men, det definitivt viktigste verktøyet når du skal jobbe med mastering er dine egne ører og ikke utstyret og programvaren. Hvis du ikke har den samme erfaring og trening som en mastering teknikker kan du heller ikke forvente å prestere som en. Dessuten, en viktig grunn til å benytte en profesjonell mastering teknikker er å bringe inn friske og trente ører som kan gjøre de nødvendige endringene av lydbildet.

Men det er ikke alle tilfeller som krevere at man overlater jobben til den profesjonelle. Kanskje har du gjort et konsertopptak og ønsker å brenne dette på CD slik at du kan distribuere det til andre. Kanskje har du laget en demo innspilling du ønsker å selge på dine konserter eller du har samlet flere innspillinger gjort på forskjellig tid og sted og av forskjellige innspillingsteknikere. Du kan selvfølgelig brenne opptakene rett på en CD uten videre bearbeiding men litt bearbeiding og justering vil gi lytteren en bedre opplevelse og din musikk større kredibilitet. Kunnskap om mastering gjør deg også bedre i stand til å kommunisere med en profesjonell masteringtekniker den dagen du skal samarbeide med en.