Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
Digital kompetanse Skriv ut E-post
mandag 22. januar 2007
digital-kompetanseSeminar for lærere ved musikk, dans og dramalinjene i videregående skoler i Rogaland. Fagforumstyret har stelt istand et svært innholdrikt program som gir lærerne et unikt innblikk i begrepet Digital Kompetanse. Det arbeides målrettet med  IKT-kompetanseheving for lærere og i den forbindelse skal Håkon Kvidal og musikkteknologi.no holde et foredrag som gir et overblikk over feltet musikkteknologi. Det skal også være drøftinger om hvordan man kan lage et etterutdanningsopplegg for å innfri de krav som Kunnskapsløftets læreplaner setter til lærernes teknologikompetanse. Seminaret arrangeres i Haugesund tirsdag 23. og i Stavanger torsdag 25.januar.
Her er lenker til relaterte artikler og leksjoner:



Litteratur tips:
  • Klempe, Hroar (red.) (1990): Musikkteknologi - en nøkkel til forståelse. Spartacus.
  • Dyndahl, Petter (2002): Musikk/Teknologi/Didaktikk. Om digitalisert musikkundervisning, dens diskursivitet og (selv)ironi. Oslo: Unipub AS.
 
Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang
effekter_logo.gif Effekter er en viktig del av moderne lyd- og musikkproduksjon. En effekt kan f.eks. legge til etterklang, mens en annen effekt kan endre tonehøyden. Enkelte betrakter effektene som krydderet i lydbildet. Ved å benytte effekter kan man gjøre en skarp lyd mykere, en tørr lyd bløtere eller endre et opptak som i utgangspunktet er er svært dynamisk til at det får bortimot jevnt volum.  En effekt endrer lydsignalet. Å endre lyd ved hjelp av effekter og tonekontroller kalles også signalprosessering.
Les mer...