Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Sequel arrow Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang Skriv ut E-post
onsdag 08. april 2009
Artikkeloversikt
Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang
Forberedelser
Ekko
Rytmisk ekko
Chorus
Romklang
Regnekraft

Romklang

Når vi lytter til en lydkilde (f.eks. et instrument) i et rom, vil lyden vi hører være en blanding av lyden som kommer direkte fra lydkilden og refleksjonene av den samme lyden fra golv, vegger, tak og objekter i rommet.

Lyd brer seg med en bestemt hastighet og refleksjonene har en lengre distanse å tilbakelegge enn direktelyden. Dermed ankommer refleksjonene øret senere enn direktelyden. Refleksjonene oppleves som mange ekko, men siden de er svært mange og ankommer med svært liten tidsforskjell oppleves de som en sammenhengende etterklang. Hjernen vår skiller ikke mellom de enkelte ekkoene, eller refleksjonene. De smelter sammen til en kontinuerlig etterklang.

Ved å plassere mikrofonen svært nær lydkilden, slik man ofte gjør ved studioinnspillinger, ekskluderer man de naturlige refleksjonene og den naturlige etterklangen fra rommet. Lyd uten romklang oppfattes ofte som tørr, unaturlig og mangler ofte karakter. Når man spiller inn musikk i akustisk neddempede opptaksrom legger man derfor ofte til kunstig romklang slik at opptaket skal klinge mer naturlig. Denne metoden gjør det mulig å velge hvilken romklang man skal benytte på et senere stadium i produksjonsprosessen.

I et naturlig miljø avhenger klangens lengde av miljøets fysiske utforming. I et stort steinrom kan det gå flere sekunder før etterklangen dør ut. Dette skyldes at refleksjonene må tilbakelegge en lengre distanse og derfor ankommer øret lenge etter direktelyden. I et mindre rom har vi kortere etterklang. Refleksjonene har en kortere distanse å tilbakelegge enn i et det store rommet og ankommer derfor øret kort tid etter direktelyden. På denne måten kan du faktisk vurdere et roms størrelse kun ved å lytte til rommets akustikk og uten å se rommet.

 
Lite rom med kort etterklang   Stort rom med lang etterklang

 

Instruksjonsvideo: Romklang i Sequel

Klikk her for en trinn-for-trinn gjennomgang av videoen ovenfor.