Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Sequel arrow Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang Skriv ut E-post
onsdag 08. april 2009
Artikkeloversikt
Effekter i Sequel - Del 1: Ekko, chorus og romklang
Forberedelser
Ekko
Rytmisk ekko
Chorus
Romklang
Regnekraft

Regnekraft

Hver eneste effekt bruker litt av datamaskinens regnekraft. Hvis du har en kraftig datamaskin med en rask prosessor kan du benytte flere effekter enn om du benytter en maskin med "svakere" prosessor. Antall effekter som kan benyttes bestemmes altså av datamaskinens kapasitet. Øverst til høyre i Sequel vinduet finner du en indikator som viser hvor stor del av maskinens regnekraft som er benyttet

Jo flere av feltene som er oransje, desto mer av kapasiteten er benyttet. Hvis du benytter for mange effekter i forhold til din maskins potensial vil du kunne oppleve knitring og spraking. For å unngå dette må du passe på å ikke bruke for mange effekter i forhold til maskinenes kapasitet.

En måte å øke maskinens kapasitet til å kjøre effekter på, er å omprioritere ressursene. Ved innspilling kan det være en fordel med lavest mulig forsinkelse, slik som drøftet i leksjonene om Forsinkelse med interne lydkort og Forsinkelse med eksterne lydkort. Når du derimot er ferdig med innspillingen, spiller ikke forsinkelsen noen rolle. Ved å øke Buffer Size får du mer forsinkelse, men du får også frigjort regnekraft som kan benyttes til effekter. Så, hvis du opplever knitring og spraking kan du prøve å velge en større buffer size for å se om dette hjelper. Les mer om hvordan du øker Buffer Size for interne lydkort her og for eksterne lydkort her.

Denne leksjonen har en fortsettelse. Klikk her for å gå til leksjonen om Effekter i Sequel: Globale effekter, kompresjon og mastering