Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Online

Ingen
Komprimering av dynamikk Skriv ut E-post
onsdag 17. mars 2010

Du kan like det eller ikke, men faktum er at dynamikken i innspilt eller medieformidlet musikk vanligvis er svært kontrollert. Med dynamikk mener vi her forskjellen mellom det sterkeste og svakeste lydnivået i musikken. Når et lydsignal er dynamisk er det variasjon i lydnivå. For å kontrollere eller endre dynamikken bruker vi en kompressor. Kompressoren er en slags automatisk volumkontroll som jevner ut dynamikken. Kanskje er ikke kompressoren like hørbar som andre effekter, men innen all musikkproduksjon er den utvilsomt svært viktig og er muligens den effekten som hyppigst brukes og som i størst grad preger et moderne lydbilde

Slik fungerer en kompressor:

  1. Bildet nedenfor viser lydnivå over tid for en lydinnspilling.



    Som du ser er det stor variasjon i lydnivå. Vi har et svært dynamisk lydsignal.

     
  2. Når vi benytter en kompressor setter vi en terskel. På bildet nedenfor viser den røde linja denne terskelen.

    Når lydnivået overstiger terskelen reduseres lydnivået.

     

  3. På bildet nedenfor er lydnivået redusert der hvor det opprinnelig oversteg terskelverdien.

    Det er altså kun når lydnivået overstiger terskelen at kompressoren gjør noe med signalet. Hvis lydnivået er under terskelen passerer lydsignalet gjennom kompressoren uforandret.

     

  4. Til slutt økes lydnivået for hele passasjen. Resultatet blir et jevnere lydnivå og et lydsignal med mindre dynamikk.

    Så; det kompressoren egentlig gjør er å jevne ut variasjonene i lydnivå ved å forsterke partiene med svakest lydnivå. Det gjør at vi også forsterker bakgrunnsstøy, romklang og annet lureri som ligger i mellom toppene.

 

Før kompressoren ble tilgjengelig var det vanlig å kontrollere dynamikken med såkalt "gain-riding". Det vil si at teknikeren hadde en finger på volumkontrollen og kompenserte for sterke og svake nivåer ved å flytte volumspaken. Resultatet ble jevnere dynamikk. Denne metoden forutsatte imidlertid at teknikeren kunne forutsi endringer i lydnivå, hvilket ikke alltid var tilfelle. Likefullt er det det samme prinsippet som ligger til grunn for kompressoren.

Det kan være flere grunner til at man ønsker å redusere dynamikken. Sang er f.eks. ofte svært dynamisk, dvs. at det er stor variasjon i lydnivå. Denne variasjonen kan være en viktig del av formidlingen da den gir variasjon i klangkarakter og uttrykk. Samtidig gjør variasjon i lydnivå et vokalen til tider kan drukne i akkompagnementet. Vokalen blir så svak i de svake partiene at den maskeres av akkompagnementet. For å forhinder dette reduserer man variasjonen i lydnivå med kompressoren. Kompressoren endrer kun dynamikken, ikke klangkarakter og uttykk (i alle fall i teorien...). Dermed unngår vi at vokalen drukner i akkompagnementet samtidig som vi får med variasjonen i klangkarakter og uttrykk.

Lytt til følgende lille eksempel og legg spesielt merke til vokalistens pusting.

 

Her har det skjedd et eller annet med forskjellen i lydnivå mellom vokalistens innpust og sang. I eksemplet er vokalistens innpust nesten like sterk som selve sangen. Ingen, jeg gjentar: INGEN synger slik (med mindre de lider av en eller annen form for asmatisk lidelse). Dynamikken er et resultat av iherdig komprimering og effekten er helt sikkert ikke et arbeidsuhell, men et bevisst valg av de som har produsert denne innspilling.

I tillegg til å komprimere enkelt instrumenter og stemmer komprimerer man også ofte hele miksen. Dette gjøres ofte når man "mastrer" eller ferdigstiller en miks.

En liten ting tilslutt: I vår sammenhengen er det dynamikken som reduseres. Kompresjonsbegrepet dukker også opp når temaet er ulike måter å lagre lyd på, altså lagringsformater for lyd. Eksempler på såkalte komprimerte formater for lagring av lyd er MP3 og OGG. Når man lagrer lyd i disse formatene er det datamengden som komprimeres, ikke dynamikken. Husk det!

 

 

 
Basisfunksjoner i Sequel
basisfunksjoner_logo.gif I denne leksjonen lærer du å bruke noen av de meste benyttede funksjonene i Sequel. Etter å ha jobbet med leksjonen skal du kunne å:
Les mer...