Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Innstallering av Cubase / Music Maker
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Innstallering av Cubase / Music Maker
Kristina Dybdahl
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Innstallering av Cubase / Music Maker 14 år, 2 måneder siden Karma: 0
Siden begynnelsen av skoleåret er det ikke mulig å legge in progammvare på skolens PCer selv. Alt må gå gjennom kommunen. Da er det to muligheter:
1. Kjøpe inn programmet selv og betale noen tusen kroner for at kommunen legger det ut.
2. Få kommunen til å kjøpe det inn.
Hvis jeg har forstått det riktig er det ikke mulig å lagre skolelisensen på kommunens server. Dermed faller begge mulighetene bort.

Må skolen dermed kjøpe inn en skolelisens med f.eks. 10 dongler? Hva koster det?

Har noen erfaring med å bruke Music Maker (ligger på serveren til Bærum kommune).

Hilsen Kristina

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Innstallering av Cubase / Music Maker 14 år, 2 måneder siden Karma: 0
Først: I følge fagplanen for grunnskolen i Norge, kunnskapsløftet er digitale ferdigheter en av fem grunnleggende ferdigheter som elevene SKAL beherske. Da kan ikke kommunen velge en løsning som så til de grader vanskelig gjør implementering av digitale verktøy i undervisningen. Jeg vil rett å slett gå så langt som å si at kommunen ved å velge en slik løsning forsømmer sin forpliktelse til å etterleve grunnskolens planer. Dette kan du sitere meg på og jeg synes dere i samråd med IT ansvarlig bør finne en løsning som faktisk gjør det mulig å anvende digitale verktøy slik kunnskapsløftet forutsetter. Kommunen er arbeidsgiver og må faktisk legge til rette for at lærerne kan gjøre den jobben de er ansatt for å gjøre. Her står det tydeligvis ikke på læreren men på en svært streng håndtering av kommunens IT ressurser.

Kanskje bør en maskin for musikkproduksjon defineres som et musikkinstrument, som IT avdelingen slettes ikke har noe med? På den måten kan man kanskje unngå at de digitale verktøyene "kveles" av ødeleggende systemer? I dag er ikke kostnadene til innkjøp av maskiner så store, så kanskje hadde dere løst det enklest ved å ha en eller flere datamaskiner som kun benyttes til lyd og musikk?

Cubase kan ikke kjøres fra server men må installeres lokalt på datamaskinen. Hver maskin som skal kjøre Cubase må ha en lissens. Det følger med en dongle til hver lissens. En skolelissens av Cubase Studio 4 koster kr 1795,-. Kanskje trenger man ikke Cubase på mange maskiner? Kanskje kan dere heller benytte lillebroren til Cubase, som heter Sequel og koster kr 595,- pr. skolelissens? Sequel har det aller meste bortsett fra notasjon og integrasjon av plugins.

MusicMaker er et fint program som stort sett kan benyttes til det samme som Cubase. Hvis dere allerede har MusicMaker ville jeg sjekket om dere kan benytte det til de oppgavene dere har tenkt å gjøre.

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen