Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Note posisjon i cubase 5
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Note posisjon i cubase 5
kapteinlars
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Note posisjon i cubase 5 9 år, 5 måneder siden Karma: 0
Hei igjen

Har nettopp oppgradert fra Cubase 4 5.01, men savner en funksjon i score editor.
I min gamle versjon var det en vertikal, blå linje som viste eksakt posisjon når man skulle sette inn en note eller et symbol i page mode. Det er en linje der nå, men den stiller seg bare på utsiden av hvert system og lar seg ikke flytte med piltastene innenfor taktene. Hvis jeg f. eks ønsker å sette inn akkorder på bestemte taktslag i en takt med pauser, vet jeg ikke om posisjonen er riktig. Når jeg trykker piltastene, lyser bare et og et notehode opp bortover, men ingenting som markerer posisjonen utover det.
Har de bare fjernet denne funksjonen, eller kommer den tilbake om jeg oppgraderer til siste Cubase5 versjon. ? Har søkt med stikkordet position, note og score både i program og på nett men ingen treff.

Takknemlig for hjelp!

Lars B

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Note posisjon i cubase 5 9 år, 5 måneder siden Karma: 0
Den blå linja er nok borte, også i versjon 5.1.1 av Cubase, men på verktøylinja i notevinduet har du, eller kan du ha, et felt som viser pekerens posisjon.

Å ta en titt i feltet i det du klikker inn akkordsymboler og annet gjør det enklere å plassere symbolene på rett sted.

Hvis du ikke kan se feltet høyreklikker du på verktøylinja (Ctrl + klikk på Mac) og velger Mouse Position.

Husk også at kvantiseringsverdien (quantize) på verktøylinja begrenser hvor symbolene kan plasseres. Det gjør det lettere å plassere symboler på rett sted.

Hvis man kommer i skade for å forskyve akkordsymboler kan disse velges og kvantiseres (snarvei [Q]) for å flytte dem til nærmeste kvantiseringsverdi.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
kapteinlars
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Note posisjon i cubase 5 9 år, 5 måneder siden Karma: 0
Takk for svar!
Jeg fant ut at ved å trykke på knappen step input oppe på verktøylinja, så dukket den blå linja opp igjen. Hadde liksom vent meg til den.

Gå til toppen