Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Diverse om notasjon
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Diverse om notasjon
Flyttet fra gammelt forum
Senior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Diverse om notasjon 15 år, 3 måneder siden Karma: 0
Hei. Eg jobbar med notasjons-leksjonen og har støtt på eit par problem.

1. Endre størrelse på notevisinga fungerer ikkje. Eg får opp det vesle vinduet ved å klikke på pila rett over det vertikale rullefeltet, men ingenting skjer når eg klikkar på dei ulike prosentane.

2. Dobbeltklikk på taktart-symbolet (til venstre på notelinja) funkar ikkje - får ikkje opp "Edit Time Signature"-vinduet.

3. Korleis få trommenotasjon?. Trommesporet viser "vanlige" notar.

4. Endre notelengde v/metode 2 (velge notelengde på den utvida verktøylinja og Alt-klikke på noten som skal endrast) funkar ikkje.

5. Er det mulig å påvirke utskrifta (notestørrelse, ulike fontar m.v.)?

Eg har versjon SL 3.1.0 av Cubase.

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Diverse om notasjon 15 år, 3 måneder siden Karma: 0
1. Sjekka i SE 3.0, SE 1.07 og SL 3.0.0 og det funker desverre ikke i noen av disse versjonene. Finner heller ingen omtale av denne funksjonen i bruksanvisningen. Funker i SX men det hjelper jo desverre ikke. Mulig det er en "bug" (feil) i programmet? Sjekk om du finner en nyere versjon av SL på ftp://ftp.steinberg.de/Download/ og om det evt. fungerer i den. Sjekk evt. på forum sidene til Steinberg på www.cubase.net

2. I Cubase LE, SE og SL endres taktarten i transportvinduet. Endring av taktart i notevindu er kun mulig i Cubase SX.

3. Trommenotasjon er ikke tilgjengelig i LE, SE og SL. Kun i SX. Riktignok kan man "jukse" det til ved å plassere notene på rett sted på notestaven og se bort fra hvordan det klinger men man kan ikke benytte andre notehoder, f.eks. X.

4. Nok en gang, kun tilgjengelig i SX. I LE, SE og SL mp du benytte metode 1. Velg noten og endre lengde i info linja, eller evt. i Key Editor vinduet (åpnes ved å velge MIDI - Key Editor)

Notasjonsmulighetene er, som du ser en av de tingene som skiller SX fra de andre versjonene.

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen