Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
PC-kapasitet
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: PC-kapasitet
Tord
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
PC-kapasitet 12 år, 2 måneder siden Karma: 0
Hallo!
Hvor kraftig pc trenger man for å kunne spille inn med 96 khz/ 24 bit

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:PC-kapasitet 12 år, 2 måneder siden Karma: 0
I utgangspunktet trenger man ikke spesielt kraftig datamaskin for å gjøre et monoopptak i 96 kHz / 24 bit format, men dette avhenger av mange faktorer i systemet. F.eks. grensesnitt mellom lydkort og datamaskin (USB/firewire/annet), driveren som styrerer kommunikasjonen mellom lydkortet og datamaskinen, hvor effektivt programvaren jobber og ikke minst om driver datamaskinen med kun denne oppgaven eller om er det mange andre parallell oppgaver som også skal løses (f.eks. spille av lydspor, VST instrumenter og lage effekter)?

Antar at dette spørsmål henger sammen med ditt spørsmål om Edirol lydkort og 96 kHz / 24 bit opptak. Generelt sett er det jo ønskelig å jobbe på høyest mulig oppløsning, men med et relativt enkelt lydkort (som de fleste lydkort fra Edirol jo er) er det andre flaskehalser som har langt større betydning for lydkvaliteten enn samplimgsfrekvens og bitlengde. F.eks. mikrofonforsterkere, mikrofoner, etc.

Med fare for å høres belærende ut: Jeg ville ikke lagt mye tid og innsats i å få 96/24 til å fungere. En slik oppløsning legger beslag på en uforholdsmessig stor del av datamaskinens kapasitet. Jeg ville heller gått for 44,1 kHz og 24 bit som gjør at du kan jobbe med lavere latency og benytte effekter, spille av lydspor og VST instrumenter samtidig med at du spiller inn.

Hvis du derimot jobber på et high-end system, hvor høyest mulig ytelse i alle ledd er et poeng, vil selvfølgelig 96/24 være ønskelig, men siden du benytter et Edirol lydkort er det vel kanskje ikke dette du driver med.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Tord
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:PC-kapasitet 12 år, 2 måneder siden Karma: 0
Hallo!
Takk for to gode svar. Lydkortet jeg har brukt til nå heter Edirol U-25. Jeg har også et dyrere kort:
Tc Elektronic Konnekt 24 D. Dette er jo et dyrere lydkort med firewire. Problemet er at når jeg bruker det kortet så stopper cubaseprogrammet ved innspilling, jeg har ikke klart å løse problemet. Edirol fungerer problemfritt, men er sikekrt ikke godt nok for å få gode opptak.

Det tyder på at min lab-top har god nok kapasitet til å kjøre ulike programmer og som også tåler å ta opp i 96 khz. Du har helt sikkert rett i at det er mange andre faktorer som spiller inn for å få et godt lydopptak.

Hvilke lydkort vil du anbefale for å få et semi-proft resultat og evt. hvilke mikrofon vil du anbefale for å få gode vokalopptak? Er kompressor og de effekter som er i Cubase 4 bra nok eller er det noen plugins som du vil anbefale?

Takk for et godt nettsted og for at du tar deg tid til å gi gode råd!

Gå til toppen