Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Latency og monitoring
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Latency og monitoring
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Latency og monitoring 12 år siden Karma: 0
Hei,

Jeg eksperimenterte litt med latency i dag - BARE FOR Å LÆRE:

Lytter i hodetelefoner. Når jeg spiller på et VST-instrument skjønner jeg opplegget - klarer å produsere både høy og lav latency - og knitring. En lyd kommer med forsinkelse. Greit.

Når jeg setter opp stor latency og tapper forsiktig på en mikrofon hører jeg BÅDE en direkte lyd OG den forsinkede lyden - altså lyden 2 ganger. Jeg sjekket om det kunne være satt opp en direct monotoring, men tror ikke det. I alle fall er knappen for direct monitoring i device setup ikke avkrysset OG den er grå - kan ikke krysses av til tross for at lydkortet (M-Audio Firewire 410) i følge manualen skal støtte direct monitoring.

Når jeg så skrur AV monitor-knappen på kanalen (så den er grå) hører jeg bare lyden en gang og uten forsinkelse.

Dette betyr vel at jeg har to signaler inn i lyttingen? Et med og et uten forsinkelse? Hvorfor det? Skal jeg ha det? Her er det noe jeg ikke skjønner...

En ting til: Bør BÅDE input latency og output latency komme under 5ms, eller er det summen som teller? Jeg trodde det var summen som skulle under 5ms (jfr anbefaling i din leksjon), men det får jeg ikke til, selv med 32 samples (som er det laveste valget jeg har). Det knitrer på 32, virker ok på 64, men tenkte å bruke 128 forsikkerhets skyld... Jeg finner det ikke plagsomt når jeg synger med 128 (inn 4,3ms, ut 8, sum 12,3). Bør jeg likevel bruke 64 (inn 3ms, ut 6,7, sum 9,7).

Innlegget endret av: Eldar Skjørten, : 14/11/2009 10:39<br><br>Innlegget endret av: Eldar Skjørten, : 14/11/2009 10:39

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Latency og monitoring 12 år siden Karma: 0
En del lydkort har et eget kontrollpanel, et eget program med en mikser for direct monitoring. Kan det være den at uforsinkede lyden som du hører kommer via lydkortets egen mikser (kontrollpanel)?

Det er summen av inn- og utforinkelsen som gjelder ved lydopptak. Når man benytter VST instrumenter er det i praksis kun utforinkelsen man opplever.

Ikke alle lydkort kan komme under 5 ms latency. Dette avhenger av hvor effektiv lydkortets driver er. Sjekk om det finnes nyere driver. Hvis den ikke hjelper er det vel nytt lydkort som må til for å få lavere latency

Hvis det fungerer fint med en buffer size på 128 så er det jo tryggest å bruke det. Da belaster datamaskinens prosessor mindre og det blir dermed mindre risiko for knittring og kneppeing.

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen