Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Forskjellig bit-rate
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Forskjellig bit-rate
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Forskjellig bit-rate 12 år siden Karma: 0
Hei,

Jeg tar opp barnesang i Cubase. Kompene er laget i Protools og mine opptak i Cubase skal tilbake dit for videre arbeid og miks.

Kompene i Protools er gjort med 24-bit. Jeg hadde egentlig tenkt til å bruke 32-bit i opptakene med barna. Ble en gang anbefalt dette for å unngå problem med clipping når en unge plutselig trøkker til. Hvis det ikke er klippet kan jeg fikse det med en limiter etterpå - hvis det er klippet er opptaket ødelagt.

Har lest at ulike samplingsfrekvens kan skape problem, men er det også problematisk å bruke forskjellig bitrate?

Jeg må jo gjøre en nedmiks av de ulike sporene for overføring tilbake til Protools og da kan jeg konvertere til 24 bit?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Forskjellig bit-rate 12 år siden Karma: 0
Det er mulig å bruke ulike bit rates i Cubase om en annen. Noen av sporene kan være 24 bit og andre 32 bit.

Det er riktig som du skriver at man har mer headroom i et 32 bit system enn i et 24 bit system, men. Den teoretiske dynamikkområdet i et 24 bit system er hele 145.8 dB og det er få (ingen?) mikrofoner og mikrofonforsterkere som har et større dynamikkområde enn dette. En bit rate på 24 er derfor neppe falskehalsen i opptakssystemet. 24 bit er godt nok og tilstrekkelig ved opptak.

Den interne prosesseringen i Cubase er 32 bit (ogsp når du bruker 24 bit format på lydfilene) så når du prosesserer disse opptakene har du enda mer å gå på før lyden forvrenges (endres).

Selv om 32 bit teoretisk sett er bedre er 24 bit godt nok i de aller fleste sammenhenger. Dessuten bruker man mindre prosessorkraft og lagringsplass ved lavere bit rate.

Man kan også konvertere fra en bit rate til en annen. Når man konverterer mellom ulike bit rates kan man få kvantiseringsstøy. For å unngå kvantiseringsstøy benyttes dithering. Cubase her en plug-in for dithering, men denne gir, i likhet med de fleste andre dither verktøy, svak susing/støy.

Du kan spille inn dine opptak i 32 bit og så evt. konvertert dem til 24 bit med dithering før du leverte opptakene videre. Men mitt råd er å gjøre opptakene i 24 bit da dette gir god nok oppløsning i de aller fleste sammenhenger og fordi du unngår en runde med konvertering og dithering.

Men (og det er et viktig men): her er det ingen absolutte sannheter og kjøreregler, kun gode tips. Når du velger format må du se på helheten i prosjektet. Hvilke formater fungerer i forhold til utstyret, hva er enklest etc. Her kan det være lurt å sjekke litt rundt før du velger.

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen