Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Ingen lyd fra Cubase
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Ingen lyd fra Cubase
Odd Didriksen
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Ingen lyd fra Cubase 11 år, 2 måneder siden Karma: 0
Jeg har en studio station fra Ibsen Studio med eksternt lydkort ESU1808 . Jeg finner bare ikke ut av hvorfor jeg ikke får lyd ut fra de første filene jeg har lastet inn i Cubase. Når jeg spiller dem av fra prosjektmappa er det ikke noe problem, men fra Cubase kommer det ikke en lyd. Jeg har forsøkt å studere veiledningen til dette uten å finne løsning. Kan noen hjelpe meg med dette?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Ingen lyd fra Cubase 11 år, 2 måneder siden Karma: 0
Her er det flere mulig "skjær i sjøen" eller "propper i systemet". Her er noen ting du bør sjekke:

De fleste datamaskiner har et integrert/innebygd lydkort. Når du i tillegg har et ekstern har du altså to lydkort i systemet ditt. Sjekk derfor hvilket av lydkortene Cubase benytter. Du finner en leksjon om lydkort og oppsett av disse i Cubase her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...id=20&Itemid=305

Følg tipsene i leksjonen og sjekk om du får lyd. Hvis ikke:

Du finner også informasjon om hvordan du setter opp Cubase for å bruke lydkortet ditt på side 19 i bruksanvisningen for lydkortet. Du finner bruksanvisningen her www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/ES.../ESU1808-English.pdf

Hvis du ikke finner driveren for ESU1808 i Cubase må du re-installere driveren. I så fall bør du laste ned den nyeste driveren fra nettet. Den finner du her download.esi-audio.com/?w=esi&p=49&g=2&l=en

Ditt eksterne lydkort har et kontrollpanel, dvs. et program som du finner på datamaskinen, hvor du kontrollerer lydnivåene inn og ut av lydkortet m.m. I lydkortets bruksanvisning, som du finner på www.esi-audiotechnik.com/download/ESI/ES...ESU1808-English.pdf, er det forklart hvordan du bruker kontrollpanelet på side 13. Der ser du hvordan du åpner kontrollpanelet. Velg "Control" øverst til venstre i kontrollpanelet og sjekk at volumspakene for utgangene er satt til maks (helt øverst). Hvis du bruker lydkortets analoge utganger (jack-plugger)skal det IKKE være krysset i boksen(e) til venstre for "S/PDIF OUT".

Dette kan muligens virke litt unødvendig og kanskje til og med oppfattes som nedlatende, men: har du koblet høyttalerne/hodetelefonene til riktig lydkort, dvs. det lydkortet som Cubase benytter? (Ja, jeg har faktisk opplevde at det har vært løsningen hos enkelte...)

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen