Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Win7-64 bit: bedre ytelse med ACHI?
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Win7-64 bit: bedre ytelse med ACHI?
Dag Ove Vareberg
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Win7-64 bit: bedre ytelse med ACHI? 10 år, 4 måneder siden Karma: 0
Hei!
Reinstallerer musikkPC-en min og lurer på om noen vet om det lønner seg å velge ACHI på C-disken (Advanced Controller Host Interface) istedenfor IDE, som er default?

Bør man velge dette også vedr. disker man har sample-bibl. på også?

Jeg har installert win7-64bit og vil vente med å kjøpe SSD-disker. Derfor lurer jeg på om det er mulig å presse litt mer "saft" ut av det systemet jeg allerede har.

Fant en link som forklarer hvordan man kan omgjøre en IDE-installasjon til ACHI hvis man glemte å velge dette alternativet ved installasjon av Win7. Har ikke testet ennå, så jeg tar ikke noe ansvar for ev. problemer:
Fra IDE til ACHI

PC-en min:
| Win 7 - 64bit | Cubase 5.5.3. 64 bit and 32 bit | RAM: 8 GB | CPU: Intel Core i5 760@ 2,8 GHz | Western Digital Black harddisks | Graphics Card: Gigabyte 9800 GT Silent Cell | Gigabyte GA-P55A-UD4 |

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Win7-64 bit: bedre ytelse med ACHI? 10 år, 3 måneder siden Karma: 0
De lærde strides om hvorvidt AHCI er fordelaktig for en DAW (Digital Audio Workstation).

Se f.eks. følgende diskusjon www.gearslutz.com/board/music-computers/...windows-xp-help.html hvor en person hevder at "AHCI can cause all sorts of problems with low latency audio performance. On my P35 based system idle average % CPU went from ~5% to 0% using legacy IDE rather than AHCI - audio performance improved no end as a result."

På andre forum anbefales AHCI, ikke minst når man anvender operativsystemet Windows 7. På www.steinberg.net/forum/viewtopic.php?f=...mp;hilit=AHCI#p14706 finner jeg f.eks. følgende "DANG!! I changed to AHCI using that trick with the registry and now the system drive is rated as 7.7 out of 7.9".

Enkelte fraråder på det sterkeste å endre til AHCI dette installasjon, da dette kan medføre datatap.

Mange nyere PC'er er satt opp med AHCI i utgangspunktet.

Her finnes det neppe et riktig svar, eller en fasit. De kan være fordeler med AHCI men den evt. økt ytelsen du kan få vil ofte være så liten at den er knapt merkbar på en DAW. Imidlertid er det også en fare for at man reduserer systemets ytelse, så mitt råd vil være å droppe AHCI.

Har utfordret et par kollegaer på emnet "AHCI på DAW" og skal legge ut infoen og erfaringene de evt. måtte ha.

Siste endring: 24/08/2011 14:15 Av HÃ¥kon Kvidal.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Her er et innspill fra Pål Svennevig www.svennevig.no som er "The guru" når det gjelder oppsett og konfigurering av datamaskiner til musikkbruk:

AHCI bør absolutt være på. Det er også et krav i Win7 hvis du skal få noe nytte av SSD, samt Native Command Queueing.
NCQ er særs viktig for dagens harddisker, og gir mye bedre iops, noe du trenger.

Så AHCI på.

Ang. administrasjon av mange datamaskiner:
Det som er dumt er at du ikke kan ta en disk (eller image) som er installert med Win7 i AHCI modus å boote disken (imaget) i en maskin uten AHCI, og vice-versa.

Derfor, hvis man skal bruke et standard image til mange maskiner, og noen av maskinene ikke støtter AHCI i BIOS (sjelden i dag) må man kjøre uten AHCI.

Kort svar: AHCI = PÅ !

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Innspill fra IT ansvarlig ved Norges musikkhøgskole:

Kjører du moderne OS. Go for it. Tenkt å kjøre noe som kan tenkes å mangle drivere eller support for det så bør du la være.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Dag Ove Vareberg
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Takk! Meget bra å få så gode svar. Da skal jeg definitivt sjekke ut dette.

Vet du om Svennevig anbefaler "hack"-trikset jeg nevnte i mitt første innlegg?

"Fant en link som forklarer hvordan man kan omgjøre en IDE-installasjon til ACHI hvis man glemte å velge dette alternativet ved installasjon av Win7. Har ikke testet ennå, så jeg tar ikke noe ansvar for ev. problemer:
Fra IDE til ACHI "

Eller må man gjøre dette fra scratch når man installerer Win7 for første gang?

Besøkte websiden hans, men ikke mye info å finne om dette temaet.

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Vet ikke hva Pål Svennevig mener om "hack"'en. Du kan jo evt. spørre ham. Du finner hans e-postadresse på nettsidene hans.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen