Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Bruke Roland MC 505 med Cubase 5.5
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Bruke Roland MC 505 med Cubase 5.5
Andreas Hveding
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Bruke Roland MC 505 med Cubase 5.5 11 år, 4 måneder siden Karma: 0
Hei

Jeg har en del noe eldre hardware synther (80- og 90-talls) som jeg har lyst til å kontrollere gjennom Cubase.

Det jeg har lyst til, er å bruke f.eks midieditoren eller midikeyboardet og spille inn musikken jeg vil ha, for så å benytte lydene fra Rolands MC 505. Er det mulig? Hvordan kan jeg gjøre det?

Jeg har også en Novation Drumstation, en Roland TR 707, og en Juno 106 som jeg har lyst til å gjøre det samme med. Alle har midi inn og ut, MC 505 har ikke midi through.

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Bruke Roland MC 505 med Cubase 5.5 11 år, 4 måneder siden Karma: 0
Ja, det er mulig!

Det enkleste er å bruke et midispor. Høyreklikk i sporkolonnen og velg Add MIDI Track.

Deretter adresserer du midisporet utgang til en av arbeidsstasjonens midiutganger (en fysisk utgang, f.eks. midikontakt på lydkort, midiinterface eller annen maskinvareenhet) i Out feltet i inspektørkolonnen.

Til slutt kobler du synthen til den midiutgangen du valgte som utgang for midisporet.

Velg All Midi Inputs som midiinngang på midisporet som vist på bildet ovenfor.

Når du spiller på master/midikeyboardet ditt sendes midiinformasjon fra midikeybordet via midisporet i Cubase til synthen. Du kan gjøre opptak av midiinformasjon som spilles inn på midisporet på midisporet og denne midiinformasjonen sendes til synthen når prosjektet spiller.

En noe mer kopleks måte å gjøre dette på er å legge til dine synther som Devices i Cubase. Dette er noe mer komplisert men gir flere muligheter. Du finner mer informasjon om hvordan du gjør dette i kapittelet Using MIDI Devices i bruksanvisningen (OPeration Manual) som du ved å velge "Help" menyen, Documentation - Operation Manual i Cubase. I min versjon av bruksanvisningen finner jeg dette på side 314.

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen