Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Tempo forandrer seg i Wav filer
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Tempo forandrer seg i Wav filer
Terje Sandberg
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Tempo forandrer seg i Wav filer 11 år, 6 måneder siden Karma: 0
Når jeg skal importere Wav tromme loops forandrer tempoet seg til en annen time signature enn det som står oppgitt på Wav filen. I Pool og etter å ha trykket på "import" finner jeg loop biblioteket. Jeg leter meg frem til f.eks 60 bpm loops. Når jeg da klikker på en av de viser dialogruten nederst i venstre hjørne verdier for selve lydfila. Der står det da til min forundring en annen time signature. Som oftest står det 120 bpm. Noen ganger, men sjelden, korrekt time signature og noen ganger halvt tempo av hva som er oppgitt. Jeg har Cubase 4 siste oppgradering. Det var ikke slik med de samme tromme loops i SX. Hva kommer dette av? Er det en bug? Kjent stoff?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Tempo forandrer seg i Wav filer 11 år, 6 måneder siden Karma: 0
Enkelte lydfiler inneholder metadata om tempo/puls. Denne typen informasjon er altså et slags tillegg til som forteller Cubase hvilke tempo lydmaterialet har. Denne informasjonen må kodes inn av de som lager lydfilene og det kan jo hende de har kodet feil...

Nå vet jo ikke jeg hvilke lydfiler eller hvilket loop bibliotek du har, men vær oppmerksom på at det ikke er alle filer som har informasjon om tempo. I de tilfellene hvor lydfilene ikke har denne informasjonen står det en annen type informasjon der hvor du tydeligvis pleier og finne info om tempo.

PS: Begrepet Time Signature viser vanligvis til taktart, altså hvor mange pulsslag som grupperes til en takt, f.eks. tre pulsslag i takten som gir trefjerdedelstakt (3/4). Så vidt jeg skjønner skriver du om tempo, altså hvor mange pulsslag man har pr. minutt (Beats Per Minute - BPM)

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen