Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Predktering av akkorder
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Predktering av akkorder
eikn
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Predktering av akkorder 10 år, 11 måneder siden Karma: 0
Hallo!
Besifring eller akkordsetting ser ikke ut ti å være absolutt. Musikere anvender forkjellige akkorder i samme melodi og samme dur.
Har søkt på Interntt og ser at det forefinnes regler hvor man kan besifre med 70% til 90% nøyaktighet.
Hvilken hjelp forefnnes på dette området?
Med vennlig hilsen
Einar KNutsvik

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Predktering av akkorder 10 år, 10 måneder siden Karma: 0
Som du skriver finnes det mye forskjellig terminologi for å beskrive akkorder med besifring. Ulike konvensjoner brukes i ulike land, innen ulike sjangre og kulturer. Det viktigste er vel å velge en måte å besifre på og så være konsekvent. F.eks. bør man unngår å notere moll både med "m" og med "-" i samme musikkstykke.

I Cubase kan man velge mellom ulike konvensjoner. Det gjør du i notevinduet slik som forklart her http://www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=195&Itemid=100&limit=1&limitstart=15

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
eikn
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Predktering av akkorder 10 år, 10 måneder siden Karma: 0
Takk!
Jeg har nok uttrykt meg upresist.
Kanskje følgende blir noe vedløftig, men jeg prøver:
Når man spiller etter gehør får man tydeligvis innskytelser fra hjernen som sier at neste akkord vil være C7 og deretter F.
Hvorfor det er slik kan jeg ikke forklare, men kanskje det har noe med tidligere bruke og oppøvde nervebaner - synapser som har blitt repetert mange ganger.
Eller kanskje hjernet predikterer noe logisk ut fra foregående toner og akkoder?
Noe må det i hvert fall være som gjør at rutinerte musikere velger "riktig" akkord.
Under et søk på internett hvor jeg brukte "Prediction + chords" fikk jeg tak i noe.
Men før jeg kjøpte denne programvaren ville jeg høre erfaringer i dette forum.
Dette programmet tar utgangspunkt i første tone i en etterfølgende takt. Hvis man da spiller i C dur hvor man har G7 og F vil den riktige akkorden være den som inneholder denne første tonen i takten.(Meget forenklet)
Jeg tok utskrift av en MIDI i Key Editor og prøvde dette prediksjonsprinsippet. Melodien var enkel, men resultatet var i samsvar med fasiten - notearket.

Dette er nok uinteressant for de fleste og unødvendig å bruke mye tid på, men siden jeg tok opp emnet følte jeg behov for å utrede hva jeg egentlig mente.

Takk for den oppmerksomhet som emnet medførte.

Med vennlig hilsen
Einar

Gå til toppen