Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Import fra/export til ProTools
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Import fra/export til ProTools
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Import fra/export til ProTools 10 år, 8 måneder siden Karma: 0
Hei,

Jeg skal overta noen komp som er spilt inn i Pro Tools 8 (Mac). Skal åpnes i Cubase 5.1 (PC og/eller Mac), for å spille inn sang med barn/kor. Så skal det tilbake til Pro Tools igjen for å gjøres ferdig

Har hørt og lest at OMF-export/import er tingen, men får det ikke til å virke. Får en mappe med OMF-filen og en rekke audiofiler. Ved import til Cubase blir det derimot bare et tomt objekt på ett spor, og ingen lyd.

Ser på forum.cubase.net/ at jeg ikke er den eneste som strever. Må kanskje gi opp det sporet...?

Men hva er i så fall den beste måten å overta? Kan selvfølgelig ta på på en nedmiks fra Pro Tools, men skulle så veldig gjerne ha mulighet til å justere litt når jeg tar opp sangen med barna. Har erfaring for at plutselig finner vi ut at det går bedre hvis vi demper/skrur opp et spor etc. Da kan jeg få en lydfil for alle enkeltsporene, men i så fall må jeg gjøre en ny lyttemiks på alle 16 låtene...

Finnes det en enklere løsning? Kan mikser- eller kanal-settinger eksporteres fra Pro Tools til Cubase?

Jeg ser at dette spørsmålet kanskje krever en avhandling til svar, - så det måtte bare være hvis du vet om en grei løsning eller har erfaring fra noe liknende.

Eldar

(Litt mer om OMF:
I Operation manual står at "You can only export stereo-files in OMF format." Men i en artikkel om OMF hos Steinberg virker det som om nettopp stereofiler kan være et problem: "Stereo files can also be a problem with some other applications. If you are exporting an OMF file that contains stereo files, make sure that the next application in the workflow is able to read OMF files with included stereo files."

Får inntrykk av at det er noe jeg ikke har forstått...)

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Import fra/export til ProTools 10 år, 8 måneder siden Karma: 0
OMF kan benyttes, men min erfaring er at det er flere potensielle problemer med OMF.

Det enkleste og sikreste er å mikse ned hvert spor (evt. subgrupper) i ProTools til en lydfil. På den måten får du en sammenhengende lydfil for hvert enkelt spor eller hver subgruppe. Kjenner ikke til om det finnes en funksjon som gjør dette for alle spor i ProTools, men det gjør det i Cubase, som jeg kommer tilbake til

Deretter importerer du lydfilene i Cubase og plasserer dem slik at de starter nøyaktig på samme sted. De gjør de automatisk hvis du velger alle filene og drar, og slipper dem over prosjekt vinduet. Velg at de skal plasseres på hvert sitt spor (Different tracks).

Vær nøye med at alle nedmiksene fra ProTools starter på samme sted, slik at lydfilene er synkronisert når du importerer dem i Cubase.

Cubase 5 har fått en ny funksjon som gjør at du kan eksportere alle spor til enkelte lydfiler i en og samme operasjon. Når du er ferdig med opptakene i Cubase velger du File - Export - Audio Mixdown og krysser av for Channel Batch Export øverst til venstre. Deretter velger du hvilke spor som skal eksporteres i vinduets venstre del. Denne funksjonen finnes i Cubase 5 og Cubase Studio 5, ikke Cubase Essentials 5.<br><br>Innlegget endret av: Håkon Kvidal, : 15/10/2009 11:45

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen