Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Trommeloopene skifter ikke tempo slik de skal
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Trommeloopene skifter ikke tempo slik de skal
Andreas Hveding
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Trommeloopene skifter ikke tempo slik de skal 10 år, 9 måneder siden Karma: 0
Fra et problem til et annet.

Har plutselig fått et nytt problem. Når jeg er på Media Bay og avspiller looper er de riktig i forhold til klikk og tempo, men når jeg drar dem over til prosjektet skifter de ikke tempo slik de skal.

Eks:Jeg bruker 02 097 drums. Hører at de er riktig i forhold til prosjektet, drar den over i prosjektet og da er plutselig ikke tempoet på loopen riktig i forhold til tempo i prosjektet. Jeg har brukt mange looper tidligere på akkurat denne måten, men nå funker det plutselig ikke.

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

-Andreas-

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Andreas Hveding
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Trommeloopene skifter ikke tempo slik de skal 10 år, 9 måneder siden Karma: 0
Har forstått nå at det handler om innspillingskvaliteten. Jeg tar opp i 48 000 hz og loopene er i 44 000. Men er det mulig å fikse det slik at jeg også kan bruke loopene i 48 000 (uten å måtte tilpasse meg loopens tempo)?

-Andreas-

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Trommeloopene skifter ikke tempo slik de skal 10 år, 9 måneder siden Karma: 0
For å unngå at tonehøyden og tempoet endres må du endre lydfiles samplingsfrekvensen og deaktivere/aktivere Musical Mode. Før du gjør det bør du lage en backup av prosjektet med File - Backup Project....

Deretter gjør du slik:

1. Åpne Poolvinduet med [Ctrl] + [P] eller ved å velge Media - Open Pool Window
2. Åpne Audio mappa med krysset til venstre for mappa.
3. Finn lydfila som skal endres og deaktiver Musical Mode ved å fjerne krysset i kolonnen som heter Mus (Musical Mode).
4. Høyreklikk på lydfila som skal konverteres og velg Convert Files...
5. Velg 48 000 i Sample Rate feltet
6. Velg New + Replace in Pool i Options feltet.
7. Klikk på OK for å konvertere den valgte fila.
8. Aktiver Musical Mode ved å krysse i boksen i kolonnen som heter Mus (Musical Mode).
9. Lukk Pool vinduet.

PS: Teoretisk sett får lydopptakene dine bedre oppløsning med samplingsfrekvens 48 000 Hz enn med 44 100 Hz, men med mindre det er tungtveiende grunner til å velge samplingsfrekvens 48 kHz (f.eks. at noe av utstyret du benytter kun opererer med samplingsfrekvens 48 kHZ eller at den ferdige miksen må ha samplingsfrekvens 48 kHz), ville jeg holdt meg til 44.1 kHz. Da slipper du blant annet å konvertere de lydfilene du setter inn fra MediaBay.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen