Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Spørsmål om "Fading" og volumjustering på lydspor
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Spørsmål om "Fading" og volumjustering på lydspor
magnetangen
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Spørsmål om "Fading" og volumjustering på lydspor 8 år, 6 måneder siden Karma: 0
Jeg har prøvd å fade ut noen "S"er i en sangtekst, men en plass gikk det for mye utover det som kommer etter "S"n.
"S"n var følgelig altfor sterk.
Derfor splittet jeg "S"n fra resten av ordet, og brukte volumjusteringen.
Det gikk helt bra det, men så koblet jeg elementene sammen igjen med "glue" verktøyet.
Deretter fant jeg ut at jeg skulle gjerne justert den enda et hakk ned......Men nå finner jeg ikke fading og volumjusteringene igjen i dette elementet.
Er det noen måter å gjøre det på?
Det enkleste vil nok være å synge det inn på nytt, men det er jo litt interessant å vite hva jeg eventuelt har gjort galt.......
Kanskje jeg ikke skulle hatt koblet dem sammen igjen når jeg har gjort disse justeringene?.......

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Spørsmål om "Fading" og volumjustering på lydspor 8 år, 6 måneder siden Karma: 0
Den vanligst måten å justere dette på er ved hjelp av Automasjon. Da kan lydnivået endres mens prosjektet spiller. Du finner en leksjon om automasjon i Cubase her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...id=36&Itemid=335

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
magnetangen
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Spørsmål om "Fading" og volumjustering på lydspor 8 år, 6 måneder siden Karma: 0
Takk.
Jeg har prøvd automasjon før, og det er en kjekk sak.
Jeg tenkte bare at jeg skulle prøve dette med fading i lydsporet......
Når jeg har splittet opp og flyttet på lydspor.....
Er det en fordel at disse ligger som de ligger?.....
Jeg synes på mange måter at det blir mer oversiktlig med få elementer å forholde deg til, så jeg har gjerne slettet de jeg ikke bruker.....
Men de som nå er i bruk...... Hva med å slå disse sammen til et lydelement for hele sporet når jeg anser meg som ferdig?....

....Det var når jeg slo sammen to elementer at jeg mistet muligheten til å fortsatt bruke "Fading"....- etterpå...

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Har du prøvd å tegne objektautomasjon/volumkurver rett på lydobjektene med tegneverktøyet?

Hvis du bruker lime/glue verktøyet for å samle flere lydobjekter samles de i en audiopart. Da mister du muligheten til å styre volumet pr. lydobjekt i prosjektvinduet på denne måten. Da må du dobbelklikke deg inn i audioparten før du kan tegne volumkurser rett på lydobjektene. For å tilbake fra audioparten til prosjektvinduet trykker du på [Enter] tasten.

Siste endring: 11/11/2011 14:43 Av HÃ¥kon Kvidal.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
magnetangen
Junior Boarder
graphgraph
Dette fungerte greit.
Kjekt å se at det er flere mulige løsninger, men jeg synes nok at den mest vanlige løsningen, automasjon som du nevner ble den enkleste.

Takk for innspillene.

Gå til toppen