Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
kompresjon
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: kompresjon
bjornarnil
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
kompresjon 8 år, 6 måneder siden Karma: 0
Jeg gjør opptak av skoleelever som leser bøker. Her er det stor variasjon i dynamikk- noen leser veldig svakt mens andre trøkker til. Faren for klipping er stor. Det jeg nå gjør, er at jeg justerer innsignalet manuelt. Etter at alle opptakene er ferdig, skrur jeg opp lyden på hvert lydobjekt. De stedene dynamikken er høy, må jeg klippe objektet opp slik at de sterkeste feltene ikke blir med på volumoppjusteringen. Til slutt bouncer jeg sporet. Dette er kanskje tungvint? Det jeg håper, er at komressoren kan hjelpe meg i arbeidet. Det beste hadde jo vært hvis dynamikken blir mest mulig ferdig allerede under opptak. Er kompressoren et verktøy for å hindre klipping? Blir justeringene man gjør med kompressoren synlig i lydobjektet? Blir grafene større når make up knappen er høyt oppe f.eks.? Det er litt forvirrende hvor justeringene i volum blir av til slutt. Blir de med i sluttresultatet? Det er jo så mange volumkontroller på vegen- en på lydkortet, en inn i Cubase, en på sporet, en ut av inserts og til slutt en stereo out. Det er vel også slik at man har volumkontroll på hvert lydobjekt.
For å ha samme kompressor på alle lydsporene(ett pr elev); er det da best å sette kompressoren på masterutgangen?
Mange spørsmål, men har behov for en oppklaring her.

Lagret i loggen Lagret i loggen

Siste endring: 17/11/2011 19:33 Av bjornarnil.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:kompresjon 8 år, 6 måneder siden Karma: 0
Jeg må si som Ole Brum: Ja takk til begge deler. Juster innspillingsnivået underveis i opptaket og bruk kompressor etterpå.

For å jevne ut variasjoner i lydnivå er det veldig fint å justere innspillingsnivået mens man gjør opptak. Det forutsetter imidertid at man er trygg på utstyr og vokalistens dynamikk slik at man ikke overstyrer innspillingsnivået (for sterkt) med påfølgende forvrengning av lyden.

Her er definitivt Compressoren det verktøyet du bør anvende. Du finner en leksjon om bruk av kompressor her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...id=79&Itemid=339

Ja, kompressoren kan være et verktøy for å forhindre klipping, men da må kompressoren sitte mellom mikrofonforsterkeren og AD-konverteren. I et lydkort med integrert mikforonforsterker (uten komressor) blir dette vanskelig, eller umulig å få til. Det finnes lydkort med mikrofonforsterkere og kompressorer men de er sjelde. I et proffesjonelt oppsatt har man ofte mikrofonforsterker med komrpessor, og så går lyden videre derfra til lydkortet.

Hvis du bruker kompressoren som en plugin endres ikke bølgeformene på lydobjektene.

En kompressor på masterugangen vil gjøre dette enklest, men hvis flere elever leser samtidig er det viktig at balansen mellom disse settes riktig.

Hvis mulig er det fint å bruk en kompressor også under opptak men hvis dette skal ha noen effekt bør kompressoren sitte i mikrofonforsterkeren, altså før lydsignalet digitaliseres. På den måten kompromerer man flere ganger (både ved innspilling og ved miks) og det er ofte bedre å komprimerer litt og litt, altså felere ganger.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
bjornarnil
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:kompresjon 8 år, 5 måneder siden Karma: 0
Jeg ønsker å eksportere lydsporene. Jeg får ikke med kompressoren på den eksporterte fila. Er det bare når man eksporterer som Audio mixdown dette fungerer, eller kan det fungere når man bouncer/eksporterer selected tracks? Problemet med Audio mixdown, er at det i dette tilfellet, tar for lang tid.
Blir i det hele tatt noen volumjusteringer med når man bouncer/eksporterer selected tracks?

Siste endring: 01/12/2011 19:35 Av bjornarnil.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:kompresjon 8 år, 5 måneder siden Karma: 0
For å få med kompressoren må du gjøre en Audio Mixdown. Du kan gjøre Audio Mixdown av separate spor og ved å velge sporet til venstre i Export Audio Mixdown vinduet, og deler av et spor, f.eks. kun et lydobjekt, ved å plassere lokatorene foran og etter objektet (velg objektet og trykk på [P] tasten).

Når du gjør Audio Mixdown av enkelt spor får du kun med effektene som er insertet på sporet, ikke de som evt. er insertet på grupper eller på utganger.

Du kan også mikse ned flere spor til enkeltfiler (en lyd fil pr. spor) ved å velge [i]Channel Batch Export[/] øverst til venstre i Export Audio Mixdown vinduet.

Du kan også lage ny lydfil i prosjektvinduet ved å velge lydobjektet du vil Bounce og velge velge Audio - Bounce Selection. Da dukker det opp en ny lydfil i Pool Vinduet, og fila ligger i Audio mappa i prosjektmappa. Når du Bouncer blir ikke effektene med.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen