Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Hva er mastring?
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Hva er mastring?
magnetangen
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Hva er mastring? 8 år, 2 måneder siden Karma: 0
Mastring er et ord som knapt er nevnt i kursleksjonene.

Etter hvert som jeg lærer / får trening i å bruke VSTDynamics, og jobber med Threshold, Ratio og Make up, samt Maximizer for å finjustere lydbildet under mixingen:
Er dette en vesentlig del av den jobben som gjøres under mastring, eller er dette en jobb jeg bør gjøre før jeg ev. sender en fil til mastring?
Er mastring veldig mye mer enn dette?
Hvor mye kan jeg gjøre selv i Cubase med litt trening?
(PS! som hobbymusiker som også liker å hjelpe andre med litt enkel singback etc. uten at det må koste skjorta)

Hadde vært kjekt å fått en enkel forklaring på dette....
På forhånd takk.

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Hva er mastring? 8 år, 1 måned siden Karma: 0
Hvis du har planer om å sende din mix til andre for mastering ville jeg ikke lagt til noen effekter eller prosessorer på masterutgangen, men heller overlatt dette til masteringen.

Mastering er å tilpasse lydbildet til et bestemt estetisk ideal. Dette estetiske idealet kan for eksempel være dagens popmusikk eller wienerklassisk orkestermusikk. Det popmusikalske ideal endres ofte mens den klassiske musikkens stil ideal synes å ha lenger holdbarhet. Innenfor visse kulturer endres altså idealene oftere enn i andre kulturer. Når man masterer musikken, tilpasser man lydbildet til et gitt ideal slik at musikken ikke skiller seg negativt ut i forhold til annen musikk i samme tradisjon.

I dag utgis musikk i mange ulike formater. En innspilling kan for eksempel utgis som CD, musikkvideo, DVD og MP3 og musikken må tilpasses de forskjellige formatene i mastering prosessen. En utgivelse kan bestå av flere musikkstykker som er innspilt til forskjellige tid og av forskjellige teknikere. Når disse skal samles til en helhetlig utgivelse er det viktig at de forskjellige stykkene tilpasses hverandre slik at de klanglig sett ikke låter for ulikt og at de har samme volum.

Når man masterer juster man oftest dynamikken (med kompressor, limiter, maxinixer eller andre verktøy), klangkarakter (med tonekontroll/EQ), legger muligens til mer romklang og mer.

Du finner en utførlig artikkel om mastering her: www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...d=162&Itemid=96]

Lagret i loggen Lagret i loggen

Siste endring: 29/03/2012 09:34 Av HÃ¥kon Kvidal.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen