Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Transponering i prosjektvinduet
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Transponering i prosjektvinduet
Flyttet fra gammelt forum
Senior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Transponering i prosjektvinduet 13 år, 10 måneder siden Karma: 0
Jobber med leksjon 4; transponering av lyd, og er inne på kapitlet "Transponering i prosjektvinduet". Her står det at du kan finne transpose, finetune osv.på infolinja ved å høyreklikke i øvre del av infolinja og fjerne noen av de andre parametrene. Men dette funker ikke hos meg. Samme hvor jeg høyreklikker på infolinja i prosjektvinduet for får jeg bare opp den samme "menyen"; med "object selection, range selection, split osv.-symbolene øverst, og nederst "export OMF, range, select, move to osv..., altså ikke den pop-up menyen som vises på bildet i leksjonen, med "file, description, start, end, length" osv. Kan det ha noe med at jeg har en tidlig versjon av Cubase SX å gjøre (2.0.1. build 10)? Har sett tidligere i leksjonene at mitt program tydeligvis ikke alltid har helt de samme funksjonene som vises i illustrasjonene..

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Transponering i prosjektvinduet 13 år, 10 måneder siden Karma: 0
Transponering i prosjektvinduet er kun tilgjengelig i Cubase versjon 3.0 og høyere. Infolinja kan også kun tilpasses i versjon 3.0 og høyere.

For å transponere i tidligere versjoner må gjør du slik som forklart i leksjonens avsnitt "PitchShift".

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Flyttet fra gammelt forum
Senior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
OK, så er det kun snakk om en "kosmetisk" ting altså, denne transposefunksjonen er akkurat det samme som gjøres ved å gå inn på audio(eller høyreklikke), så process, og pitch shift?

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Resultatet av å transponere i prosjektvinduet og ved å velge Process - Pitch Shift er ikke helt identisk.

Fordelen med Process - Pitch Shift er færre klanglige bieffekter, dvs. prosesseringen er "bedre". Ulempen er at det ikke kan gjøres i sanntid men må prosesseres.

Fordelene med å transponere i prosjektvinduet er at det skjer i sanntid og er kjapt og jobbe med. Ulempen (eller kanskje er dette en kreativ mulighet...) er at lyden av og til endres mer enn ved å benytte Process - Pitch Shift

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen