Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Yamaha03D Mixer & Cubase4, hvor og hvordan?
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Yamaha03D Mixer & Cubase4, hvor og hvordan?
Erland Eikestad
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Yamaha03D Mixer & Cubase4, hvor og hvordan? 13 år, 2 måneder siden Karma: 0
OK; Her er problemet:
(Hvis terminologien er klosset, så skyldes det, at før dette, var jeg en enfoldig gitarist.)

Jeg skal interegere en Yamaha 03D Mixer i Cubase-4;
Den er koblet opp mot et EMU 1280 lydkort med en fiberoptisk kabel.
Signalet "flyter" fint,(gir utslag på lydkort-mix) helt til setter opp et et CUBASE-prosjekt med et AUDIO-track; hvor jeg ikke får utslag på Channel - stripa.
(Jeg har ikke glemt å aktivisere MONITOR - Switch.)

Dette er selvfølgelig for at jeg ikke har klart og route signal(ene?), og her trenger jeg råd & hjelp:

HVORDAN plasserer jeg en ekstern mixer i forhold til CUBASE-4?
(I manualen står det noe om enten/eller i forhold til VST /Hardware - Mixer.)
Må jeg sette opp en BUS for hver av de digitale inn/ut på Mixeren som fib.-opt gir tilgang til?
Bør jeg koble den opp mot AUX 1-4 i tillegg?
Skal Mixeren inlemmes som "External Instrument"?
Kan noen gi meg en enkel beskrivelse av hvordan jeg gjør dette?
Manualens info på dette er litt utydelig.

(Hvis vi gikk igjennom dette på kurset i vinter, så har jeg nok desverre glemt det...)

Hilsen
Erland Eikestad

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Terje Sandberg
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Yamaha03D Mixer & Cubase4, hvor og hvordan? 13 år siden Karma: 0
Jeg har ikke samme mixer og ikke samme lydkort, men prinsippet burde være det samme. Lydkortet mitt har flere innganger. Jeg har koblet disse inngangene til mixerens utganger (og omvent for playback). Jeg benytter også fiberoptisk kabel. Feilkilde 1 er om dette ikke blir koblet rett. Fiberoptisk sender lys slik at det skal lyse i den enden som skal inn på lydkortet (for innganger og omvent for utganger). Om du som jeg har flere kabler inn (jeg har tre), og du vil ha bestemte kanaler ut på bestemt kanaler inn, må du holde rede på hvilke kabler som tilhører hvikle kanaler. Lydkortet må deretter settes opp i Cubase. Normalt vil Cubase selv kunne identifisere kortet via installert driver, men du må aktivt velge det som alternativ. Om du har installert driveren til kortet ditt riktig går du på "Devices" menyen og velger "Device" setup. Velg "VST Audio System" på venstreside menyen. Du vil nå sannsynligvis kunne velge lydkortet ditt som ASIO driver. Lydkortet vil nå dukke opp på venstre side menyen under "VST Audio System". Klikker du på denne vil du få opp en liste over hvilke kanaler som lydkortet har. Den listen er grunnlaget for å definere busser (Device port). Gå så til "Devices" menyen igjen og velg "VST connections". Her definerer du bussene dine (både inn og ut). Du kan velge stereo eller mono busser. (Jeg bruker inn stereo på piano og kor og mono på resten av det jeg holder på med). Så velger du Device port etter den listen du så isted. Spiller du inn et og et instrument klarer du deg engentlig med en buss. Når du så velger et nytt audiotrack i Cubase må dette routes til rett innbuss. Du finner dette på venstreside menyen for hvert track (Sort felt med en liten grå pil i). Der skal du finne de bussene du definerte under "VST connections". HAr du fremdeles ikke signal ville jeg forsøkt å flytte kabelen fra instrumentet til de øvrige inn kanalene på mixeren da du kan ha byttet om rekkefølgen, sjekke at alle volumknotter står tilstrekkelig på etc. Jeg regner med at du har monitorer koblet på og om alt er rett kbolet skal du også kunne høre instrumentet i monitorer. (Her kan du aktivere tacket eller trykke på den lille høytaler knappen på tracket også).

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen