Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Digital innspilling
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Digital innspilling
Tord
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Digital innspilling 12 år, 11 måneder siden Karma: 0
Hallo!
Jeg har en digitak mikser (Yamaha o1v) som jeg har koplet opp mot lydkortet TC elektronik. (spdif) Jeg bruker Cubase 4. Når jeg bruker headsetutgangen på lydkortet får jeg veldig svak lyd på audiodelen fra mikser mens internlydene (midi) virker veldig bra. Når jeg spiller av er audiolyden er det mye bedre.

Er også plaget med svar knitring når jeg spiller inn audio, blir ikke borte uansett hva jeg gjør. Dette er spesielt merkbart på pianoinnspilling.

Er det noen gode tips å få?<br><br>Innlegget endret av: Tord, : 31/12/2008 08:49

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Digital innspilling 12 år, 11 måneder siden Karma: 0
Forstår det slik at utgangene fra mikseren er tilkoblet inngangene på lydkortet og at ved opptak er lyden fra lydkilden for lav. Antar at lydkilden (mikrofonen eller det du gjør opptak av) er tilkoblet mikseren. Lyden fra lydkilden passerer dermed gjennom en rekke gain/volumkontroller. F.eks. gain/trim i mikserens forforsterker, volumkontrollen på mikserstripa, mastervolumet i mikseren, gain/trim kontrollen i lydkortets forforsterker etc.

Her må du være nøye med å justere alle volumkontrollene riktig. Sett alle volumkontrollene på mikseren (både den nederst på stripa pg masterkontrollen) til &quot;Unity gain&quot;, eller 0 (null) (se på skalaen ved siden av volumfaderen) slik at lyden passerer rett igjennom volumkontrollene uten at nivået endres. Juster innspillingsnivået med gain/trim kontrollen på miseren.

Med mindre du skal ta opp flere en to mikrofoner samtidig, er det kanskje enklere å koble mikrofonene rett i lydkortet og droppet mikseren. Hvis du benytter flere enn to mikrofoner samtidig må du vel gå via mikseren.

Å benytte en mikser sammen med Cubase gir deg mange fine muligheter, men det kompliserer oppsettet betraktelig. Det finnes, som du sikkert vet, en egen mikser i Cubase og dermed må man være svært ryddig i forhold til hva som gjøres hvor (skal man f.eks. justere lydnivåene i Cubase, på digitalmikseren eller begge steder...)

Med mindre man faktisk MÅ bruke en mikser, og har det klart for seg &quot;hvorfor&quot; og &quot;hvordan&quot;, ville jeg unngått mikseren. Kun av nysgjerrighet: Hvilke behov er det som gjør at du må benytte en mikser?

Ang. krittring. Dette kan skyldes manglende synkronisering mellom lydkort og mikser. Når du kobler sammen flere enheter via en digital protokoll (f.eks. SPDIF) må enhetene synkroniseres. Synkronisering betyr at alle enheten følger den samme klokka, altså et en av enhetene er Masterclock. Hvis lyden går fra mikseren til lydkortet må mikseren være masterclock. Sett lydkortet til &quot;eksternsync&quot; slik lydkortet følger klokka i mikseren. Du finner info om hvordan du gjør dette i lydkortets bruksanvisning.

Dette fikser du enklest ved å droppe mikseren. Da slipper du utfordringene omkring synkronisering.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Tord
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo!
Tusen takk for fyldig svar på mine spørsmål. Mikseren er kjekk å bruke med tanke på opptak der jeg trenger å bruke flere mikrofoner samtidig. Skal blant annet gjøre et koropptak der jeg bruker flere mikrofoner pr. korstemme. Lydkortet har kun to mikrofoninnganger og to line.
Det samme gjelder når vi skal gjøre et liveopptak av bandet!

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Da gjenstår det vel egentlig å få skikk på nivåene og synkroniseringen som nevnt ovenfor.

Et alternativ til å bruke mikser er å benytte et lydkort med tilstrekkelig antall mikrofonforsterkere og innganger, og med lav nok forsinkelse. Selv har jeg droppet mikser og finner det langt enklere og spille inn med mange mikrofoner rett i lydkortet. Da får jeg alle instrumentene/mikrofonene på hvert sitt spor og kan gjøre alt etterarbeid og prosessering i datamaskinen. Men, dette er et spørsmål om smak og behag og ikke minst, hva man er vant til å jobbe med. Det er tross alt slik at det er det man kan og som man er vant med, som oppleves som det enkleste og beste

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Tord
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo!
Det høres fornuftig ut, begynner å skjønne at et lydkort med flere innganger kan være et godt alternativ. Hvilke lydkort bruker du?

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Har i mange år benyttet RME Hammerfall Multiface. 18 inn og utganger, (8 analoge, 8 digitale pr ADAT, 2 spdif). Kan benyttes både med laptop og stasjonær. Svært liten forsinkelse og svært stabilt. Info http://www.rme-audio.de/en_products_multiface_2.php

Lydkortet har ikke mikrofonforsterkere så det må man ha i tillegg.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen