Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Asio4all
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Asio4all
bjornarnil
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Asio4all 10 år, 3 måneder siden Karma: 0
Hvordan går man frem for å få flere mikrofoninnganger ved å bruke lydkortet Asio4all? Jeg trenger 3 innganger.

Lagret i loggen Lagret i loggen

Siste endring: 14/08/2011 10:14 Av bjornarnil.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Asio4all 10 år, 3 måneder siden Karma: 0
Asio4 all er en driver og antall mikrofoninnganger avhenger av lydkortet. Det er altså ikke ASIO4All driveren som er avgjørende men lydkortet. Mer info om lydkort finner du her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...id=20&Itemid=367 og om drivere her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...t=1&limitstart=1

For å få tre mikrofoninnganger behøver du et eksternt lydkort, altså en boks som kobles til datamaskinen. F.eks. en slik:

Valg av eksternt lydkort avhenger av flere faktorer, bla.:

• Pris

• Tilkoblingsbehov (mikrofoner, linjeinnganger, midi m.m.)

• Kobling mellom lydkort og datamaskin (USB, Firewire, PCI etc.)

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
bjornarnil
Junior Boarder
graphgraph
Takk for svar. Da forstår jeg dette bedre. Jeg bruker lydkortet: Steinberg CI2 m 2 innganger. Jeg kan jo kanskje finne en oppdatet driver på Steinberg sine sider?
For å få flere innganger må jeg altså kjøpe et nytt lydkort.
Nevner samtidig at jeg bruker Cubase 6 (skolelisens. Er instrumentet Halion One inkludert der? Når jeg legger inn oppgavene fra kurset, finner ikke programmet instrumentet. Jeg må altså manuelt velge instrument for alle spor. Er dette nødvendig, eller finnes det en autofunksjon for dette?

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
I Cubase 6 er HalionOne erstattet med Halion Sonic SE. HalionOne er derfor ikke med i Cubase 6.

Hvis man oppgraderer fra Cubase 5 til Cubase 6 vil HalionOne være med i Cubase 6.

Mulig du kan installere HalionOne fra installasjonsDVD'en til Cubase 5, om du har den? Hvis ikke finner du installasjonsfilene her www.musikkteknologi.no/programvare/HALionOne.zip

Fila er stor så det vil ta lang tid å laste den ned. Hvis du prøver å installere hadde det vært nyttig å høre om det fungerer i Cubase 6.

Leksjonene i kurset er laget med Cubase 5 og benytter HalionOne. Det er foreløpig ikke bestemt når leksjonene blir revidert for Cubase 6

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
bjornarnil
Junior Boarder
graphgraph
Det lyktes ikke å installere Halion One. Dvs jeg fikk installert, men fikk ikke opp noen instrumenter når jeg åpnet Haion One i Cubase. Mulig jeg kan ha gjort noe feil under installasjon?

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Forstår jeg deg riktig vis du kan velge HAlionOne i Cubase 6, men du finner ingen instrumenter/presets i Halion One?

Har du forsøkt å velge preset ved å velge instrumentsporet med HalionOne og klikke i presetfeltet i inspektørkolonnen?

Kan det være at selve instrumentet/HalionOne er blitt installert, men ikke alle prestene? I så fall kan disse installeres fra filene du lastet ned. Det gjør du slik:

1. Pakk ut Zip fila med installasjonsfilene, som du lastet ned tidligere (Høyreklikk og velg "Pakk ut alle..." og følg instruksjonen på skjermen).

2. I mappa som du pakket ut fra zipdokumentet finner du en rekke MSIfiler, f.eks. Studio_Set.msi. Dette er pakker med presets som kan benyttes i HalionOne. Dobbelklikk på MSIfila for å installere pakken.

3. Etter at du har installert en av pakkene starter du Cubase, lager et instrumentspor med HalionOne og sjekker om du nå kan velge presets, slik som forklart ovenfor. Hvis du kan velge preset installerer du alle pakkene ved å dobbelklikke på alle MSIfilene

Siste endring: 29/08/2011 11:42 Av HÃ¥kon Kvidal.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen