Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Notasjon i Cubase
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Notasjon i Cubase
bjornarnil
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Notasjon i Cubase 10 år, 3 måneder siden Karma: 0
Jeg vurderer å bruke Cubase som verktøy for noteskriving(jeg har brukt musicator til nå. Ser ellers at Musescore kan være et alt., men ønsker å bruke Cubase for å lære det skikkelig). Er det en fornuftig vurdering. Som kulturskolelærer er det behov for enkel notasjon. Det er kanskje størst behov i forhold til layout. Jeg tenker på notestørrelse og generell justering av utseende på noteak, transponeringsmuligheter, enkel distribusjon til elever/lærere, muligheter for redigering. Det er også viktig at det går kjapt å skrive.
En funksjon jeg har problemer med å finne er muligheten for å sette inn sirkler med grep for messinginstrumenter. Finnes den i Cubase? Jeg ser den finnes i Musescore.

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Notasjon i Cubase 10 år, 3 måneder siden Karma: 0
Det er enklere å bruke MuseScore enn notasjonsdelen i Cubase og elevene kan bruke det på sine maskiner (siden MuseScore er gratis). Det er også enklere og raskere å få til pene utskrifter med MuseScore.

Hvis man allerede kan Cubase godt kan det være like greit å holde seg til det. Hvis du ikke allerede har brukt notasjons delen i Cubase en del, og kan den, går det like kjapt å lære seg MuseScore.

Her vil du sannsynligvis få forskjellige svar etter hvem du spør, men ut i fra hva du beskriver som dine behov vil jeg anbefale MuseScore.

Ulempen er at du må bruke to forskjellige programmer. Du kan sende midiinfomasjon mellom programmene ved å "Lagre Som.." eller eksportere til midifil eller i XML format.

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen