Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Mikrofoninnstillinger
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Mikrofoninnstillinger
Håvard Tjora
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Mikrofoninnstillinger 15 år siden Karma: 0
På min kondensatormikrofon (SE2200A) er det både basskutt knapp og en knapp hvor du kan veksle mellom 0 og -10db. Jeg kjører mikrofonen inn i en miksepult, og derfra til maskinen. Hva er opplegget med den sistnevnte knappen? Jeg skjønner at det har noe med lydstyrke gjøre, men når bruker jeg hva og hvorfor? Hvordan skal jeg evnt. stille inn volumknappen på miksepulten? Grunnen til at jeg spør, er at jeg gjorde et vokalopptak med en håndholdt kondensator mikrofon, og jeg synes den gjenga lyden bedre enn se2200A, som er en slags studiomikrofon. I tillegg lurer jeg på følgende: På inngangsvolumknappen på miksepulten er det et volumhjul der det står +15db og 0db på venstre side, og -30db og 44db på høyre side, under volumhjulet er det en knapp hvor det står "low cut" 75Hz 18db/oct. Hvorfor er det to verdier på hver side av volumknappen, og hva betyr 75 Hz 18db/oct? Mye på en gang her, men føler at jeg burde skjønne min egen miksepult!
-Håvard<br><br>Innlegget endret av: Håkon Kvidal, : 24/11/2006 13:43

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Mikrofoninnstillinger 15 år siden Karma: 0
1. Knappen som kan velge mellom 0 og - 10 dB er et dempeledd. Når du setter knappen til - 10 dB tåler mikrofonen sterkere lydtrykk før elektronikken i mikrofonen overstyres. Hvis du gjør opptak av svært kraftige lydkilder, f.eks. en stortromme, kan du oppleve at signalet fra mikrofonen er forvrengt pga. at den ikke tåler det sterke lydtrykket. Da kan du aktivere dempe leddet for å unngå forvrengning.

2. Det er tydeligvis to forskjellige skalaer for inngangsnivå knappen på mikseren din. Vet ikke hvilken mikser dette er og jeg vil tro at du finner en forklaring i bruksanvisningen. Enkelte miksere, f.eks. de noen fra Mackie, har en skala for linjeinngangen og en annen for mikrofoninngangen.

3. &quot;low cut&quot; 75Hz 18db/oct er et basskutt filter. Det demper alle frekvenser under 75 Hz med 18 dB pr. oktav. Benyttes hvis du f.eks. vil filtrere vekk tramping og annen lyd som forplaneter seg fra golvet, via mikrofonstativet til mikrofonen. &quot;low cut&quot; demper alle frekvenser under filtreringsfrekvensen som i ditt tilfelle er 75 Hz. Et &quot;low cut&quot; filter gjør det samme som et &quot;high pass&quot; filter, som slipper gjennom alle frekvenser over filtreringsfrekvensen. Du finner en forklaring på hva er &quot;high pass&quot; filter gjør her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...amp;amp;limitstart=8

Beklager treg tilbakemelding.<br><br>Innlegget endret av: Håkon Kvidal, : 24/11/2006 14:03

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen