Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Fra lyd til noter og Finale på flere språk
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Fra lyd til noter og Finale på flere språk
Odd Didriksen
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Fra lyd til noter og Finale på flere språk 9 år, 9 måneder siden Karma: 0
1.)I presentasjon av ein tidlegare versjon oppfatta eg det slik at ein kunne spela inn melodien ved bruk av t.d.ein akustisk gitar og få ut notar m.m. på den måten. I versjon 2009 og 2010 blir denne måten ikkje nemnd, der er det keybord eller fløyte m.m som ser ut til å ha den funksjonen. Hugsar eg feil - eller er varianten med gitar vekk?

2.)Er det mogleg å få laga ei lita norsk brukarvegleiing på denne måten å laga notar på, både for event.gitar, fløyte eller keybord?

3.)Det kan sjå ut som om Finale produkta er å finne i svensk språkdrakt, (kan hende i dansk og?)- om så er tilfelle kan ein få oppgradering til t.d.2010 versjonen med svensk(dansk)brukarhandbok?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Fra lyd til noter og Finale på flere språk 9 år, 9 måneder siden Karma: 0
1.)I presentasjon av ein tidlegare versjon oppfatta eg det slik at ein kunne spela inn melodien ved bruk av t.d.ein akustisk gitar og få ut notar m.m. på den måten. I versjon 2009 og 2010 blir denne måten ikkje nemnd, der er det keybord eller fløyte m.m som ser ut til å ha den funksjonen. Hugsar eg feil - eller er varianten med gitar vekk?

Man kan benytte micNotator-funksjonen for å skrive inn noter ved hjelp av et instrument og en mikrofon, men denne måten å skrive noter på har SVÆRT store begrensninger. I utgangspunktet fungerer det kun med messing- og treblåserinstrumenter. Kun monofoniske forløp (dvs. en tone, ikke flerstemt eller akkorder) og man må kalibrerer mikrofonen og systemet svært presist for at Finale skal kunne forstå hva man spiller. Metoden har så mange potensielle feilkilder at i praktisk bruk er det svært sjelden det går raskere å skrive noter på denne måten enn ved å bruke Simple Entry (tastatur og mus) eller HyperScribe (midikeyboard).
Derimot er det veldig greit å skrive noter ved hjelp av HyperScribe og et midikeyboard. Her er det viktig å skille mellom midi og lyd. Midikeyboardet kommuniserer med datamaskinen og Finale via midi som er et slags digitalt språk for digitale musikkinstrumenter. Du kan lese mer om Midi her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...9&Itemid=304 og om hvordan man kobler sammen et midikeyboard og datamaskinen via en USB kabel her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...8&Itemid=316 eller via et midiinterface her www.musikkteknologi.no/joomla/index.php?...9&Itemid=316

Keyboardet må altså kunne kobles til datamaskinen via MIDI eller USB for at man skal kunne bruke det med Finale.

2.)Er det mogleg å få laga ei lita norsk brukarvegleiing på denne måten å laga notar på, både for event.gitar, fløyte eller keybord?

Som nevnt ovenfor er micNotator funskjonen såpass ustabil og dårlig fungerende at jeg ikke ser noen vits i å lage en bruksanvisning for den. Derimot kan du bruk HyperScribe/midikeyboard og du finner en instruksjonsvideo for dette ved å starte Finale og velge Help – QuickStart Videos. Getting Started – Playing in music – Entering music with a midi keyboard.

3.)Det kan sjå ut som om Finale produkta er å finne i svensk språkdrakt, (kan hende i dansk og?)- om så er tilfelle kan ein få oppgradering til t.d.2010 versjonen med svensk(dansk)brukarhandbok?

Så vidt jeg kjenner til leveres ikke Finale med Svensk eller Dansk språk, men det er mulig jeg tar feil. Sjekk med importør som er Ibsen Studio www.ibsenstudio.no/

Lagret i loggen Lagret i loggen

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Gå til toppen