Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Finner ikke Pluggins i Cubase 4
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Finner ikke Pluggins i Cubase 4
Terje Sandberg
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Finner ikke Pluggins i Cubase 4 14 år, 9 måneder siden Karma: 0
Jeg har hatt Cubase SL og oppgradert til 4. Under SL hadde jeg tilgang til mine Waves effekter. De var lokalisert i menyen til hvert lydspor under Inserts\DirectX. Jeg har ikke funnet en måte å få disse til å spille under 4 på. Uansett hvor jeg forsøker å legge .dll filene finner ikke Cubase de. Så kom jeg over følgende artikkel. (utdrag)

"An important concern for some people will be the fact that Cubase 4 no longer supports Direct X plug-ins at all. This is a shame, since Direct X is widely used both in music applications and the wider Windows world, and many people have invested in Direct X plug-ins which either have no VST equivalent or can only be crossgraded at a price. It may prove possible to work around this using wrappers, but at the very least, Steinberg should have done more to warn users that Direct X support was being dropped. This wasn't trailed at all, and has caught a lot of people out".

Er det en måte rundt dette? Hva er "Wrappers"?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Terje Sandberg
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Finner ikke Pluggins i Cubase 4 14 år, 9 måneder siden Karma: 0
Da har jeg selv funnet ut hva en slik Wrapper er. Men har nå støtt på et annet problem. Jeg får opp en melding på noen av DX pluggins: "Input pin does not accept format". Hvordan kommer jeg rundt det?

I fall andre har hatt samme problem med DX i Cubase 4:
En wrapper er et program som gir deg tilgang til DX baserte pluggins i Cubase 4 (Steinberg har fjernet support for DX (Direct X) i sin nye software. Ganske uforståelig og til frustrasjon for veldig mange). Wrapper er et kjekt lite program som også har en tilleggsfunksjon utover å kunne få tilgang til DX baserte pluggins i CB4.

Programmet jeg har lastet ned (det finnes flere)heter FFX4 Rack og er et gratis program. Man kan også kjøpe 16 versjonen for ca 100 Euro. Etter installsjon finner man FFX4 ved å klikke på "Effekt" for hvert track. I Effekt sitt menysystem legger den seg under "Earlier VST pluggins". Legger man inn FFX4 får man opp noe som ligner på et tomt 19" rack. FFX4 har 4 plasser, den 16 man kan kjøpe har 16 plasser. Klikker man på en ledig plass får man opp alle installerte DX pluggins. Klikker man på en slik pluggin legger den seg som en kanalstripe i FFX4 og man får også opp det grafiske bildet for selve DX pluggin. Oppsettet i FFX kan saves og kopieres inn på flere track. FFX utvider også antall effekt spor pr. track i og med at du for hvert effekt spor får 4 uavhenige underspor. Du ganger dermed DX baserte effektplasser med 4! (elelr 16 for 16 versjonen) Et fint tillegg om man går tom for plasser altså. Programmet gjør at du får brukt dine gamle pluggins på nyere prosjekter. På gamle prosjekter blir du vel nødt til å jobbe litt med å konvertere til FFX basert tilgang til pluggins og justere alle disse på nytt. For alle der ute med mange ikke avsluttede prosjekt og som har konvertert til CB4 blir det maaaaange ekstra arbeidstimer. Er vi heldige kommer det en patch for CB4 med DX tilgang. Ingen signaler om det på Steinbergs hjemmesider ennå riktignok. Med FFX har jeg fått alle Waves, TC, Timeworks, Blue, Ultrafunk og db pluggins til å virke (I hvertfall de jeg har). Jeg får derimot nevnte feilmedling på Antares. På Blue Cat virker alle stereo pluggins mens jeg får feilmelingen på mono versjonen.

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Har du prøvd med VST versjonen av AutoTune?

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Terje Sandberg
Junior Boarder
graphgraph
Jeg har kun en eldre DX versjon av Antares, som virker helt fint under SL3, men altså ikke i CB4. Dessuten er ikke Antares den eneste som gir slike meldinger. Også mono versjonene av Blue Cat gir slike. På disse har jeg riktignok en VST versjon som virker i CB4 så akkurat for meg nå er det Antares som henger. Stort problem er det vel forhåpentlig heller ikke dette fordi jeg har kjøpt Melodyne (ikke installert ennå) som sannsynligvis virker bedre enn den gamle Antares versjonen jeg har. Men uansett gjenstår problemet med at noen DX programmer ikke lar seg "wrappe" inn.

Har sett på nett at flere sliter med samme feilmelding, men det ligger ikke noen opplysninger om hvordan man kommer rundt problemet.

Gå til toppen