Valg av bærbar er dessverre ingen eksakt vitenskap ,men det er nå likevel et par ting man godt kan ta hensyn til
Det springende punkt synes å være chipsetet som kontrollerer trafikken på FireWire, Expresscard CardBus/PCMCIA bussene. Mange andre chipset fungerer også, men TI sine synes å skape færrest problemer. Alle Mac maskiner hadde tidligere chipset fra TI, men uten forvarsel ble dette for kort siden endret, med påfølgende kaos. Nå får man ikke en eneste ny Mac med TI chipset (med mindre man sporer opp helt bestemte produskjons serier...) Utfordringen er imidlertid at det kan være vanskelig å finne info om hvilket chipset som sitter i maskinene. Så vidt jeg vet er det kun Sony VAIO som har disse chipsettene som standard, men Sonys laptoper er ikke dessverre ikke lette å få tak i i Norge.
Sist gang jeg kjøpte ny laptop var jeg nøye med å pressiere at maskinen skulle ha chipset fra TI og levereandøren proklamerte at "alle vare maskiner har det", men nei, det har de ikke. I hvertfall ikke min, men den fungerer likevel
Slik sjekker du hvilket chipset maskinen har:
- Høyreklikk på Min datamaskin og velg Egenskaper
- Velg Maskinvare
- Velg Enhetsbehandling
- Klikk på krysset til venstre for IEEE 1394-bussvertskontrolllere
- På linja som kommer til syne under bør det står et eller annet om Texas Instruments
Se gjerne her for mer info om laptoper til musikkbruk:
http://www.rme-audio.de/forum/viewforum.php?id=6
Så til dine spørsmål:
1. Prosessortypen du nevner er super. Jo høyere klokkefrekvens, desto lavere forsinkelse av lyden (latency) og flere VST-Instrumenter og effekter.
2. Interndisk og skjerm: OK. Hvis du skal benytte en del VST Instrumenter er det en fordel med mye intern/arbeidsminne (RAM), gjerne så mye som mulig. Det pleier å være rimelig å bygge ut arbeidsminnet.
3. Maskinen bør ha Firewire tilkobling for lydkort og ekstern harddisk. Sjekk forøvrig om Dell maskinen har Firewire. Se også ovenfor om chipset.
4. Ja, det fungerer å gjøre opptak rett til ekstern harddisk. Bruk Firewire.
Ang. harddiskens rotasjonshastighet og overføringskapasitet. Ofte er det andre flaskehalser enn rotasjonshastighet som er avgjørende for overføringskapasiteten. Det kan være greit å gå for en med 7200 hastighet da disse som regel er utformet med tanke på høyere overføringshastighet enn de rimeligste.
5. Siden du er vant med å bruke M-Audio kortet, og det fyller behovet, kunne det jo være en ide å kjøpe det samme til skolen også. Her ved NMH benytter vi lydkort fra RME og TC Electronics. I ditt tilfelle vil jeg tro at et enkelt kort fra TC electronics fyller behovet, f.eks.
http://www.tcelectronic.com/Konnekt8
Personlig synes jeg disse ligger litt høyt i pris, i forhold til hva man får igjen. Mulig du får mer for pengene ved å velge mAudio...
Lykke til!