Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Krav til maskin/ytelse
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Krav til maskin/ytelse
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Krav til maskin/ytelse 10 år, 8 måneder siden Karma: 0
Hei,

På skolen skal jeg få en ny PC, bl.a. for bruk til opptak. Av ulike årsaker vil jeg gjerne ha en bærbar. Det står mellom å få en Dell Latitude 6400 eller å kjøpe en annen maskin dersom det er behov for det. Skolen får Latitude 6400 billig, men vi har mulighet til å kjøpe en annen maskin dersom det er nyttig.

Først noen PC-spørsmål:

1) Maskinen har en Centrino 2, Intel Core 2 Duo (2,? GHz - husker ikke nøyaktig).
- Er det bra?
- Mener å huske at du en gang nevnte visse prosessorer som ikke funker så bra...?

2) Den har en intern disk med 5400 rpm, 14,1" skjerm, 1GB internminne - OK?

3) Andre konfigurasjoner jeg bør passe på hvis jeg kjøper en annen maskin?

(Jeg bruker vanlligvis Mac selv, og har ingen peiling på PC-spesifikasjoner.)

Så noen andre spørsmål:

4) Vanligvis vil jeg nok ta opp på skolens maskin, men til et større arbeid vurderer jeg å bruke en ekstern harddisk, bl.a. for lettere å ta med meg opptakene hjem. (Ja, jeg kan jo ta med hele maskinen hjem, men likevel..)
- Fungerer det greit å gjøre opptakene rett på en ekstern harddisk?
- Ikke noe problem med hastighet i overføringen?
- Firewire eller USB?
- 5400 eller 7200 rpm?

5) Mitt private lydkort (M-Audio FW410) bør vel fungere greit med denne nye PC'en, men det kan være greit å ha et lydkort på jobben. Må ha to kanaler for opptak med mange barn samtidig (...skulle jeg vurdere flere, eller blir det bare mer styr...)
- Har du noen anbefalinger?

For ordens skyld, mht spesifikasjoner på PC: Jeg har sett hva du skriver om at kursdeltakere bør ha av ytelse, men dette er vel kanskje minimumskrav? Jeg ønsker et system som fungerer godt med mange spor, derav også en del VST-instrumenter, effekter etc.

Eldar

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Sv:Krav til maskin/ytelse 10 år, 8 måneder siden Karma: 0
Valg av bærbar er dessverre ingen eksakt vitenskap ,men det er nå likevel et par ting man godt kan ta hensyn til

Det springende punkt synes å være chipsetet som kontrollerer trafikken på FireWire, Expresscard CardBus/PCMCIA bussene. Mange andre chipset fungerer også, men TI sine synes å skape færrest problemer. Alle Mac maskiner hadde tidligere chipset fra TI, men uten forvarsel ble dette for kort siden endret, med påfølgende kaos. Nå får man ikke en eneste ny Mac med TI chipset (med mindre man sporer opp helt bestemte produskjons serier...) Utfordringen er imidlertid at det kan være vanskelig å finne info om hvilket chipset som sitter i maskinene. Så vidt jeg vet er det kun Sony VAIO som har disse chipsettene som standard, men Sonys laptoper er ikke dessverre ikke lette å få tak i i Norge.

Sist gang jeg kjøpte ny laptop var jeg nøye med å pressiere at maskinen skulle ha chipset fra TI og levereandøren proklamerte at "alle vare maskiner har det", men nei, det har de ikke. I hvertfall ikke min, men den fungerer likevel

Slik sjekker du hvilket chipset maskinen har:

1. Høyreklikk på Min datamaskin og velg Egenskaper

2. Velg Maskinvare

3. Velg Enhetsbehandling

4. Klikk på krysset til venstre for IEEE 1394-bussvertskontrolllere

5. På linja som kommer til syne under bør det står et eller annet om Texas Instruments

Se gjerne her for mer info om laptoper til musikkbruk: http://www.rme-audio.de/forum/viewforum.php?id=6

Så til dine spørsmål:
1. Prosessortypen du nevner er super. Jo høyere klokkefrekvens, desto lavere forsinkelse av lyden (latency) og flere VST-Instrumenter og effekter.

2. Interndisk og skjerm: OK. Hvis du skal benytte en del VST Instrumenter er det en fordel med mye intern/arbeidsminne (RAM), gjerne så mye som mulig. Det pleier å være rimelig å bygge ut arbeidsminnet.

3. Maskinen bør ha Firewire tilkobling for lydkort og ekstern harddisk. Sjekk forøvrig om Dell maskinen har Firewire. Se også ovenfor om chipset.

4. Ja, det fungerer å gjøre opptak rett til ekstern harddisk. Bruk Firewire.

Ang. harddiskens rotasjonshastighet og overføringskapasitet. Ofte er det andre flaskehalser enn rotasjonshastighet som er avgjørende for overføringskapasiteten. Det kan være greit å gå for en med 7200 hastighet da disse som regel er utformet med tanke på høyere overføringshastighet enn de rimeligste.

5. Siden du er vant med å bruke M-Audio kortet, og det fyller behovet, kunne det jo være en ide å kjøpe det samme til skolen også. Her ved NMH benytter vi lydkort fra RME og TC Electronics. I ditt tilfelle vil jeg tro at et enkelt kort fra TC electronics fyller behovet, f.eks. http://www.tcelectronic.com/Konnekt8

Personlig synes jeg disse ligger litt høyt i pris, i forhold til hva man får igjen. Mulig du får mer for pengene ved å velge mAudio...

Lykke til!

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Krav til maskin/ytelse 10 år, 8 måneder siden Karma: 0
Takk for god info! Jeg kikker nærmere på dette sammen med IKT-ansvarlig.

Eldar

Gå til toppen