Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Manglende lyd i Sibelius
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Manglende lyd i Sibelius
olav
Fresh Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Manglende lyd i Sibelius 13 år, 2 måneder siden Karma: 0
Hei. Av en elller annen grunn får jeg ikke lyd ved avspilling av noter i Sibelius. (Det er lyd i datamaskinen i seg selv. Den er konfigurert til å bruke det interne lydkortet). Må jeg foreta noen endringer i Sibelius for å få lyd?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Manglende lyd i Sibelius 13 år, 2 måneder siden Karma: 0
Av og til kan det synes som om Sibelius trenger en liten dytt for å komme igang med lydavspillingen. Prøv å åpne mikservinduet med tastekommando [M], eller mikserknappen på verktøylinja og flytt litt på Master Volume slideren helt nederst i mikservinduet.

Hvis dette ikke hjelper:
Sibelius lager ikke lyd selv, men benytter et annet program eller en ekstern enhet som "lydleverandør". Disse lydleverandørene kalles Devices (enheter) og konfigureres ved å velge Play - Playback devices....

I venstre kolonne i Playback Devices vinduet finner du de tilgjengelige enhetene, og i høyre kolonne finner du de som er aktivert. Minimum en enhet må være aktivert for at det skal bli lyd ved avspilling.

For å aktivere en enhet velger du den i venstre kolonne og klikker på Activate knappen. Hver aktiverte enhet "spiser" av datamaskinens ressurser så man bør ikke aktivere flere enn nødvendig. Faktisk holder det nesten alltid med en aktivert enhet.

Hvis du har installert KontaktPlayer2 (som følger med på Sibelius DVDen, men må installeres separat etter at du har installert selve programmet) og maskinen din har minimum 512 MB ram og prosessor med klokkefrekvens på minimum 1.6 GHz, bør du benytte enheten KontaktPlayer2.

Hvis maskinen ikke er kraftig nok for KontaktPlayer2 benytter du enheten Microsoft GM/GS Wavetable SW Synth (eller liknende).<br><br>Innlegget endret av: Håkon Kvidal, : 30/09/2008 15:54

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Aage Norman Eilertsen
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Manglende lyd i Sibelius 12 år, 7 måneder siden Karma: 0
Når jeg skal spille av en lydfil i Sibelius, er det da normalt å måtte slå av Internet Explorer? Tilsvarende når jeg står i et sib.dokument må jeg slå det av for å kunne spille av Toutor med lyd....
Noe som mangler et eller annet sted?
Aa Norman

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Manglende lyd i Sibelius 12 år, 7 måneder siden Karma: 0
Hvis du benytter ASIO4All som driver mellom Sibelius og lydkortet, eller mellom andre programmer og lydkortet, kan du kun høre lyden fra et av programmene.

For å høre lyden fra flere programmer samtidig må du benytte en annen driver enn ASIO4All.

Slik velger du driver for lydkortet i Sibelius:

1. Velg Play - Playback Devices

2. Klikk på Audio Engine Options... nederst til høyre i vinduet

3. Klikk i [i]Interface[/] feltet og velg driver

Når du benytter en annen driver får du noe mer forsinkelse av lyden når du benytter Midikeyboard i Sibelius.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Gå til toppen