Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Lydfiler til cubase
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Lydfiler til cubase
Espen Rækstad
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Lydfiler til cubase 12 år siden Karma: 0
Det er mulig jeg har oversett noe, men jeg har lagret en del lydfiler (torden, vind etc..) fra www.findsounds.com, men når jeg transporterer lydene til cubase, får jeg bare opp: Error: Medium type not supported or invalid medium.
Trenger hjelp her.

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Lydfiler til cubase 12 år siden Karma: 0
Lyd kan lagres i mange ulike formater og Cubase kan importere mange men, ikke alle. De lydfilene du har lastet ned kan være i et format som Cubase ikke kan importere.

Når du leter etter lydfiler med søkemotoren findsounds.com kan du velge hvilke formater lydfilene skal ha. Cubase kan ikke importere filer iAU (AudioUnits) format så du kan fjerne krysset i boksen til venstre for AU under File Formats.

Ellers så kan man også oppleve at enkelte filer ikke lar seg importere selv om de tilsynelatende er i et importerbart format. Dette kan skyldes at det rett og slett er en feil på fila. Da må man finne en annen fil.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Espen Rækstad
Junior Boarder
graphgraph
Takk for hjelpen. Nytt problem har oppstått, overfører nå lydene til cubase, men lyden går raskere og det blir lysere, altså helt annerledes enn når jeg spiller den av der jeg har lagret dem.
Hva gjør jeg nå?

Espen Rækstad
Junior Boarder
graphgraph
Enda et problem, jobbet mye med å sette inn lydene, lagret alt, men nå får jeg det ikke opp igjen.
Får denne beskjeden: Kan ikke åpne filen fordi det er en filtype som ikke støttes, eller fordi filen er skadet. Masse arbeid forgjeves?

HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Konvertere lydfiler ved import 12 år siden Karma: 0
1. At tonehøyde og lengde endres etter importeringen kan skyldes at fila spilles av med feil samplingsfrekvens.

Når du importerer lydfiler i Cubase får du opp et vindu med noen spørsmål. Et av spørsmålene kan være om du vil konvertere fra en samplingsfrekvens til en annen. Hvis du får spørsmål om dette betyr det at fila har en annen samplingsfrekvens enn Cubase prosjektet og derfor bør konverteres. Da unngår du endring av tonehøyde og lengde. Så: husk å krysse av i boksen til venstre for spørsmålet om samplingsfrekvens (hvis du får det) når du importerer.

2. Det finnes minst to måter å åpne Cubase prosjekter på. Du kan starte Cubase og velge File - Open og du kan dobbelklikke på prosjektfila. Prøv begge flere ganger.<br><br>Innlegget endret av: Håkon Kvidal, : 07/10/2007 10:45

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Espen Rækstad
Junior Boarder
graphgraph
Sv:Konvertere lydfiler ved import 12 år siden Karma: 0
Takk, det gikk kjempebra.
Et spørsmål før jeg fortsetter. Lydstyrken på lydfilene er ofte høye, hvordan demper jeg dem?

Gå til toppen