Skip to content

musikkteknologi.no

Increase font size  Decrease font size  Default font size 
Du er her:    Forside arrow Forum
EnglishFrenchGermanNorwegianPolishRussianSpanish

Ingen
musikkteknologi.no
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Div instrumenter
(1 besøkende) 1 gjest
Gå til bunnen
EMNE: Div instrumenter
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Div instrumenter 14 år, 3 måneder siden Karma: 0
Hei,

Skal ta opp litt forskjellig - trenger gode råd slik at jeg bruker minst mulig av en innleid musikers tid til å teste ut ulike løsninger:

AKKUSTISK GITAR, CHARANGO, BANJO m.m.:
Har lest artikkelen om opptak av gitar her, men må ha det litt med teskjeer.
- Jeg ha to stk Behringer B1 kondensatormikrofoner. Lurt å plassere disse omtrent slik du har vist i artikkelen med XY-mikrofonpar?
- Jeg tror gitaristen har mulighet for linje ut fra gitaren. Bruker jeg denne i tillegg, eller denne + en kondensatormik i stdet for to?

CONGAS og BONGOS:
Det er vel lurt å ta disse også i stereo? Mikrofonene foran eller over? Plasseres og vinkles som ved gitaren? (Hvorfor i kryss, i stedet for ut til hver sin side?)
Avstand til trommene?

Lagret i loggen Lagret i loggen
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
HÃ¥kon Kvidal
Moderator
graph
Bruker er pålogget nå Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Div instrumenter 14 år, 3 måneder siden Karma: 0
Gitar: Jeg vile benyttet et XY par + evt. linje på gitaren. Så ha du muligheten til å belansere mellom mikrofon og linje etterpå. Vanligvis gir den interne mikrofonen for dårlig diskant gjengivelse til å benyttes i en opptakssammenheng. Det er viktig at mikrofonmembranene plasseres i lik avstand og på samme akse. Med de mikrofonen du benytter gjøres det enklest ved å plassere den en opp-ned rett overfor den andre og så "vri" mebranene slik at de vinkles i hver sin retning.

Hvis dette ikke fungerer ville jeg gjort mono-opptak, med en mikrofon, plassert slik som nevnt i artikkelen.

Bongos: Jeg ville brukt et franskpar, dvs. at mikrofonenes det er avstand mellom mikrofonenes membraner. Plassering skrått ovefra, f.eks. 45 grader på skinnene. Ta på hodetelefoner, få musikeren til å spille å lytt mens du plasserer mikrofonene slik at trommene blir like sterke. Jo nærmere du gå med mikrofonene desto mer "fingre", attack og diskant. Større avstand gir rundere lyd og mer rom.

mvh
Håkon Kvidal
Administrator
Eldar Skjørten
Junior Boarder
graphgraph
Bruker frakoblet Klikk her for å se brukerens profil
Sv:Div instrumenter 14 år, 3 måneder siden Karma: 0
Takk for svar!

Kom til å tenke på at jeg bare har to innganger på lydkortet, så jeg kan ikke bruke XY + linje. (Har en ekstern klang der jeg tror det er mulig å kjøre analog inn og så digital ut, bypasse effekten og så gå derfra inn via digital inn på lydkortet... men den digitale inngangen på lydkortet later til å være defekt... Rats...)

Så da må jeg velge mellom mono + linje elle XY...

Eldar

Gå til toppen